Το ESP λοιπόν ή αλλιώς σύστημα ευστάθειας το οποίο ειναι αμιγώς εφέυρεση της Mercedes-benz(Daimler-Chrysler) και έχει εξελιχθεί από την Ate(εξού και οι μοναδες στα ngv μας και οχι μονο..),λαμβάνει πληροφορίες για την κατάσταση του οχήματος από διάφορους αισθητήρες,όπως 1)τους αισθητήρες του γνωστού σε όλους μας ABS στους τροχούς ,για τυχών διαφοροποίηση της μεταξύ τους ταχύτητας περιστροφής, 2)τον αισθητήρα γωνιάς τιμονιού ο οποίος στα NGV βρίσκεται μέσα στον μηχανισμό της ταινίας και δίνει πληροφορίες σε τι φάση βρίσκεται το τιμόνι (μοίρες) και 3) από τον φυγοκεντρικό αισθητήρα ο οποίος είναι τοποθετημένος απ'ευθείας πάνω στο αμάξωμα και στα περισσότερα αυτοκίνητα βρίσκεται στο σημείο κάτω από τον τεμπέλη.Ο φυγοκεντρικός αισθητήρας δίνει πληροφορίες για το ποσοστό κλίσης του αμαξώματος είτε μπρός-πίσω,είτε αριστερά-δεξιά ώς προς τον κάθετο άξονα του αυτοκινήτου(x-y),για το ποσοστό των δυνάμεων επιτάχυνσης ή επιβραδυνσής καθώς και όποιες φυγόκεντρες δυνάμεις ασκούνται στο αμάξωμα κατά την κρίσιμη στιγμή της απώλειας ελέγχου από τον οδηγό (υπερστροφή ή υποστροφή). Ας πούμε πως σχεδον παρόμοιος αισθητήρας βρίσκεται και στα περισσότερα smartphones για την εκτέλεση διάφορων εφαρμογών.(x-y accelerate sensor)
Κατά την κρίσιμη στιγμή λοιπόν και αναλόγως των παραμέτρων απο τους αισθητήρες,το ESP "αποφασίζει" και επεμβαίνει στο φρένο κάθε τροχού ΞΕΧΩΡΙΣΤΑ καθώς και στην μείωση της ροπής του κινητήρα ελέγχοντας άμεσα την πεταλούδα του γκαζιού με σκοπό την άμεση επαναφορά του αυτοκινήτου.(Γι'αυτό και δε νοείται ESP με μηχανικό γκάζι.)Πληροφοριακά,ορισμένα πιο εξελιγμένα συστήματα ESP σε πιο σύγχρονα αυτοκίνητα με αμιγώς ηλεκτρικό τιμόνι,επεμβαίνουν και με μικροδιορθώσεις στο τιμόνι για διευκόλυνση των αντιδράσεων του οδηγού.(Μεγααααλη κουβέντα αυτή)
Το TCS τώρα ή αλλιώς σύστημα ελέγχου πρόσφυσης τροχών,λαμβάνει πληροφορίες ΜΟΝΟ από τους αισθητήρες στους τροχούς και ΟΧΙ απο τους υπόλοιπους.Με αυτόν τον τρόπο επεμβαίνει ΜΟΝΟ στο φρένο του εκάστοτε τροχού που σπινίαρει-χάνει προσφυση με αποτέλεσμα η ροπή,βάση αρχής λειτουργίας του διαφορικού,να μεταφέρεται στον απέναντι τροχό του ΙΔΙΟΥ ΑΞΟΝΑ που εχει καλύτερη πρόσφυση.ΔΕΝ ΕΠΕΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΡΟΠΗ ΤΟΥ ΚΙΝΗΤΗΡΑ. Γι'αυτό όταν βάζουμε τα αργά το ESP βγαίνει εκτός,το οποίο ειναί και πρακτικά αχρηστο στις συνθήκες οδήγησης χαμηλής ταχύτητας όπου χρειάζονται τα αργά,και μένει μόνο το TCS το οποίο αντικαθιστά σε ικανοποιητικό βαθμό θα έλεγα,το μπλοκέ διαφορικό στους άξονες. Πληροφοριακά οπως ανέφερα το TCS επεμβαίνει μόνο στον τροχό του ιδίου αξονα με αυτον που έχασε προσφυση.Οχι στους υπόλοιπους.Γι'αυτόν το λόγο,για βέλτιστη απόδοση του TCS πρέπει να έχουμε το κεντρικό διαφορικό κλειδωμένο. Δυστυχώς το μόνο μειονέκτημά του ειναι πως ύστερα απο παρατεταμένη χρήση του TCS,ο εγκέφαλος προσωρινά το απενεργοποιεί για αποφυγή υπερθέρμανσης των φρένων. Κάπου μέσα στο forum διάβασα πως εαν βάλουμε 4Hlock,απενεργοποιήσουμε το ESP απο το κουμπί και υστερα περάσουμε σε 4L lock,απενεργοποιείται και το TCS. Δεν το γνωρίζω και πρακτικά δεν το εχω δοκιμάσει ποτέ. Ειναι στα σχέδια πάντως...
Τέλος το EBD ή αλλιώς ηλεκτρονική κατανομή φρένων,παίρνει πληροφορίες ΜΟΝΟ απο τον φυγοκεντρικό αισθητήρα ο οποίος όπως είπαμε δίνει παραμέτρους για το ποσοστό κλίσης(x-y) του αμαξώματος.Ανάλογα των πληροφοριών λοιπόν,το EBD προσαρμόζει την κατανομή των δυνάμεων πέδησης στον εκάστοτε τροχό.Για παράδειγμα,αν ανεβαίνουμε ανηφόρα,ο αισθητήρας θα "πει" στην μονάδα να στείλει περισσοτερα υγρα (το λέω μπακαλίστικα) πίσω και αντιστρόφως αν κατεβαίνουμε κατηφόρα,να στειλει περισσότερα μπροστά. Το ίδιο ισχυει και στο φορτώμα του αυτοκινήτου ή κατά την ρυμούλκηση σκάφους,τρέιλερ κτλ. Επίσης κατά το φρενάρισμα για παράδειγμα σε μια κλειστή και απότομη αριστερή στροφή,το συστημα θα δώσει περισσότερη πέδηση στους αριστερούς τροχους(εσωτερική πλευρά) παρά στους δεξιούς για αποφυγή υπερστροφίας. Φυσικά,όλα τα παραπάνω δεν γίνοντε αντιληπτά στο πόδι του οδηγού εκτός ελάχιστων περιπτώσεων σε ακραίες καταστάσεις που εγώ ο ίδιος το αντιλήφθηκα στο πεντάλ.
Οπότε όπως καταλαβαινετέ τα παραπάνω ηλεκτρονικά συστήματα "δουλέυουν" και μεμονωμένα αλλά και σε συνεργασία μεταξύ τους και σε συνδυασμό με την μόνιμη τετρακίνιση του "εργαλείου" μας,το καθιστούν αυτομάτως ΤΕΡΑΣ ευστάθειας και ασφάλειας για εμάς και τα αγαπημένα μας πρόσωπα!!! Προσοχή όμως,επ'ουδενί δεν αντικαθιστουν την εμπειρία ,την κρίση και την σύνεση του κάθε οδηγού... Πρώτα βασιζόμαστε στα "χέρια¨μας...
Τελικά αξίζουν ή δεν αξίζουν....???


Υ.Γ: Αν διαβάσετε προσεκτικά το manual του ngv θα δείτε να αναφέρει πως οποιαδήποτε παρέμβαση στην αναρτηση του αυτοκινήτου πιθανώς να επιφέρει καποια δυσλειτουργία στο ESP... Ο λόγος ειναι ένας και μοναδικός. Οταν ψηλώνουμε το αυτοκίνητο,δηλαδή αλλάζουμε το κεντρο βαρους πέραν της εργοστασιακής μελέτης ή τοποθετώντας μια πιο σκληρή ανάρτηση,θεωρητικά, "μπερδέυεται" ο φυγοκεντρικός αισθητήρας με αποτέλεσμα να μην δίνει τις σωστές παραμέτρους στο σύστημα οσ' αναφορά τα ποσοστά κλίσης του αμαξώματος με αποτελεσμα σε μια κατάσταση που θα έπρεπε να επέμβει το ESP,εκείνο πιθανώς....να μην επέμβει..!! Θεωρητικά παντά αλλά κατά τη γνώμη μου...ελαφρώς και πρακτικά...


Το ξερω σας κούρασα αλλά προσπάθησα να διατυπώσω την σκέψη μου οσο καλύτερα μπορούσα

