Οι επιλογές ήταν 2 , αισθητήρες ή κάμερα οπισθοπορείας
επέλεξα την κάμερα για 3 βασικούς λόγους :
1.Ευκολότερη τοποθέτηση απο αισθητήρες .
2.Η ηχητική ειδοποίηση μπορεί να δώσει κάποιο σφάλμα (ειδικά εαν δεν τοποθετήσουμε κατάλληλα τους αισθητήρες )
3.Αισθάνομαι περισσότερο ελενχο βλέποντας παρά με το να ακούω μπιπ μπιπ

Επιλογή συστήματος :
Εδώ αρχίζει μια πικρή ιστορία , το αυτοκίνητο έχει το oem cd player ανευ οθόνης (επιλογή δικιά μου δεν ήθελα το cyber station που δίναν δώρο) ετσι σαν κόστος έπρεπε να δώ και για οθόνη , εδώ το κόστος στα επώνυμα ανέβαινε αρκετά χωρίς να ξέρω εαν θα βολευτεί ο κύριος οδηγός ( Πατέρας μου ) .Ετσι άρχισα να βλέπω σε ανατολή μεριά για να δούμε εαν βολεύει κιόλας , μετα λύπη μου διαπίστωσα οτι στην Ελλάδα το κινέζικο προϊόν 4πλασιάζει την τιμή του (κάποιες φορές με εξτρα κόστος εγκατάστασης )
μετά απο έρευνα κατέληξα εδώ
Σαν γενικές πληροφορίες έχουμε αρκετά μεγάλη οθόνη (5 ιντσες) me 2 εισόδους (ισως βάλω και μια μπροστά ) , κάμερα με led υπέρυθρα , καλώδιο 5+ μέτρα και φυσικά ενσύρματα τα πάντα (αποφυγή παρεμβολών και μπαταριών )
η αγορά έγινε απο dealexreme στα 30Ε περίπου , στο ebay υπήρχε και φτηνότερη αλλα είχα θέμα με το περίμενε (τελικά καθυστέρησα τόσο πολύ την τοποθέτηση που δεν άξιζε αλλα αυτό είναι αλλο

Θέση οθόνης :
Πρώτα άρχισα να βλέπω τι θα κάνω την οθόνη , στην αρχή είπα να καταργήσω το ντουλαπάκι στην κονσόλα και να φτιάξω συρταρωτό μηχανισμό .Μετά προτίμησα να καταργήσω τη θήκη για τα γυαλιά γιατί με την άλλη ιδέα θα τα λέγαμε το 2016 που θα το είχα τελειώσει

Η θέση κρίνετε κατάλληλη γιατί δεν ενοχλεί , δεν φαίνεται και είναι κοντά στο καθρέφτη-σύνηθες σημείο που κοιτάει ενας οδηγός (ή μονο εγώ

Αφαίρεση κονσόλας οροφής :
Για να βγεί το κονσολάκι ξεβιδώνουμε την βίδα που φαίνεται μέσα στη θήκη για τα γυαλιά.
και κατόπιν προσεχτικά ξεκουμπώνουμε με μια πλαστική σπάτουλα (2 μέρες την έψαχνα δεν την βρήκα ) ή με ενα κατσαβίδι (για μένα καλυμμένο με μονωτική καλύτερα )
πρώτα απο τη μεριά τις θήκης γυαλιών γιατί απο την μεριά κοντά στο παμπριζ έχει κάτι αυτάκια
εδώ βλέπουμε σε κύκλους τα αυτάκια και με βέλη τα κλιπς
οτα βγεί ανακαλύπτουμε οτι υπάρχει μια φύσα , την ξεκουμπώνουμε (με την βοήθεια ενός κατσαβιδιού στη γωνία όλα γίνονται ευκολότερα )
γενικά υπάρχει πολύς χώρος για τα καλώδια ή οτι άλλο θέλουμε (εδω βάζουμε το μυαλό μας εαν χρειαζόμαστε χώρο να κρύψουμε κάτι ) .
Τροφοδοσία οθόνης :
Η φύσα έχει 2 καλώδια + και - που δίνει τροφοδοσία (12V) παράλληλα και στις 2 λάμπες απλά παρεμβάλοντας τους διακόπτες .
Αν και συνιστώ να βλέπουμε τις καταναλώσεις σε τέτοιες περιπτώσεις εγώ τελικά πήρα ρεύμα απο εκει για την οθόνη χωρις να το ψάξω πολύ .Ετσι και αλλιώς υποτίθεται οτι η οθόνη δεν καταναλώνει πολύ
και δεν χρησιμοποιούνται τα φώτα σχεδόν ποτέ (πόσο μάλλον παράλληλα με την οθόνη ) .Εβαλα και πολύμετρο φυσικά αλλα η οθόνη δεν έχει μεγάλη κατανάλωση (το κακό είναι οτι δεν θυμάμαι πόσο μέτρησα ).
Ετσι βρήκαμε που θα κολλήσουμε με το κολλητήρι το καλώδιο τις τροφοδοσίας . (Εδώ εαν νομίζετε οτι πρέπει να προσθέσω πχ σχηματικό ενημερώστε )
Για αρχή κάνουμε μια τρύπα για να περάσουν τα βύσματα ( τροφοδοσία και το σήμα τις οθόνη)ς , εγώ την έκανα αριστερά γιατί απο εκει ήταν τα καλώδια τις, η τρύπα έγινε με τρυπάνι και λείανση με γυαλοχαρτάκι (με dremelοειδές πολυεργαλείο ) .Αφού έχουμε χώρο πίσω προσωπικά επέλεξα να κρύψω όλα τα καλώδια εκεί , ο μεγαλύτερος όγκος ήταν το καλώδιο τροφοδοσίας .Καλό είναι να το κόψουμε στο κατάλληλο μήκος πάντα υπολογίζοντας και λίγο μπόσικο φυσικά (χώρο έχουμε οπως είπαμε ) .Εγώ δεν το έκανα καθαρά απο βιασύνη.
Θέση οθόνης :
Η θήκη για τα γυαλιά λόγο του εξογκώματος που έχει στη μέση δεν επιτρέπει στην οθόνη να χωρέσει (το μέγεθος τις οθόνης φυσικά είχε υπολογιστει και θα χώραγε ).
Το δύσκολο είναι οτι δεν κατάφερα να αφαιρέσω το πορτάκι απο το κονσολάκι και γενικά πρόσεξα πολύ να μην πληγώσω κάποιο εξωτερικό σημείο τις κονσόλας ή
κάποιο ζωτικό εσωτερικό (πχ το αγκιστράκι που το κρατάει κλειστό ) κατα την διαδικασία κοπής .
Διαμόρφωση Βάσης:
Η κοπή έγινε με το πολυεργαλείο δισκάκια , περιστρεφόμενα γυαλοχαρτα, πέτρες και λίμα (δοκίμασα αρκετά επι τις ευκαιρίας ) , γενικά θέλει ΥΠΟΜΟΝΗ και ΠΡΟΣΟΧΗ
Ειδικά με εργαλεία ισχύος Φορέστε γάντια εργασίας (κατάλληλα για κοπές ακόμη καλύτερα ) , γυαλιά προστασίας (η 3Μ έχει κάτι φανταστικά με 8Ε) και γενικά να έχετε αποκτήσει μια εξοικείωση με αυτά πριν .Στης φωτογραφίες μπορεί να μην φαίνεται πχ γάντια αλλα οταν το δουλεύω φοράω .Επίσης τα περισσότερα είναι αναλώσιμα και κάλλιστα σπάνε-εκτοξεύονται .
Στη συνέχεια έκοψα και ενα μεγάλο κομμάτι απο μπροστά για καλύτερη ορατότητα τις οθόνης.
(εαν βρώ την φωτογραφία θα την βάλω συγχωρέστε με

Επίσης μετά έκοψα λίγο και το πλαστικό σκίαστρο τις οθόνης γιατί έβρισκε ελάχιστα οταν έκλεινε η θήκη ,(δεν ενοχλούσε κάπου πάλι έκλεινε ) αφού πρώτα το έβγαλα με τι βοήθεια μιας πένας (δεν εχει βίδες απλά ξεκουμπώνεις περιμετρικά τα αυτάκια ).
Η στήριξη τις οθόνης έγινε με λίγο velcro , με το κοπίδι έβγαλα λίγη απο την επένδυση που έχει μέσα η θήκη και μπήκε το velcro (το σκληρό στη θήκη και το μαλακο στην οθόνη )
ολα τα καλώδια περάστηκαν και συμμαζεύτηκαν απο πίσω , κολλήθηκε και το καλώδιο τροφοδοσίας που ανέφερα πριν , ετσι φτάσαμε εδώ
Πέρασμα καλωδίου εικόνας κάμερας:
Το καλώδιο δυσκολεύετε να περάσει μέσα απο την ταπετσαρία απευθείας προς την κολόνα , ο ευκολότερος τρόπος που βρήκα ήταν παράλληλα με το παμπρίζ ανάμεσα σε ταπετσαρία και οροφή ,χρειάστηκε να βγάλω και το σκίαστρο του οδηγού (2 βίδες) για να χαλαρωσει η οροφή και να βοηθηθώ. Κατόπιν βγήκε το πλαστικό τις κολόνας , μετά το πλαστικό κομμάτι κάτω απο το τιμόνι για να έχω χώρο να τραβήξω χαμηλά το καλώδιο .Στη συνέχεια έβγαλα και τα αλλα πλαστικά (2 σε αριθμό ) , οταν φτάνουμε στη μεσαία κολόνα που δένει η ζώνη χρειάζεται να λύσουμε τη βίδα. Με λίγο τράβηγμα ξεκουμπώνουμε τα κλίπ που είναι κοντά στο δάπεδο και περνάμε το καλώδιο απο εκει (δεν χρειάζεται να το βγάλουμε όλο ) .
Στη συνέχει βγάζουμε και το πλαστικό κάλυμμα στην πίσω πόρτα στο δάπεδο , λύνουμε και την βίδα τις πίσω ζώνης για να βγάλουμε όλο το κουβούκλιο πάνω απο τον τροχό .
Ως εκεί το καλώδιο περνάει σχετικά εύκολα , αλλα τελικά δεν φτάνει το μήκος του καλωδίου (για 20 εκατοστά ) είναι κοντό εαν θέλουμε να βάλουμε την κάμερα στη μέση πάνω απο την πινακίδα , εγώ έφτιαξα μια προέκταση .Γενικά στη διαδρομή στερεώνουμε με δεματικά το καλώδιο όπου είναι δυνατό .
Τροφοδοσία κάμερας :
Στη κάμερα δίνουμε ρεύμα απο το φανάρι τις όπισθεν (για να ενεργοποιείτε οταν βάζουμε όπισθεν ) για αρχή μεγάλωσακαλό είναι να μεγαλώσουμε το καλώδιο περίπου 1 μέτρο για να έχουμε άνεση .
Βγάζουμε το πλαστικό κάλυμμα τις ρόδας και στα δεξιά ( ξεβιδώνουμε και εδώ τη ζώνη )
Ξεβιδώνουμε τις 2 βίδες που κρατούν το φανάρι και τραβάμε προς τα πίσω για να βγει (εδω ενα βίντεο που είχα βρει απλά στο αριστερό φανάρι εμείς θέλουμε το ίδιο στο δεξί
[video]http://www.youtube.com/watch?v=Sx-2cQScxJM[/video]
Κατόπιν ξε κουμπωνουμε απο μέσα το άσπρο πράγμα (κανάλι ? δεν ξέρω πως λέγετε ) και περνάμε απο εκει το καλώδιο τροφοδοσίας
Με κλέφτες καλωδίων και μια πένσα (μην εμπιστευτείτε το πλαστικό απο πάνω για σωστο κλείσιμο θέλει βοήθεια ) συνδέουμε το + κα το - στη λάμπα τις όπισθεν αφού πρώτα βγάλουμε την λάμπα και βεβαιωθούμε για την πολικότητα με ενα βολτόμετρο γιατί παλαιότερα σε αλλο αυτοκίνητο πέτυχα σε μαύρο καλώδιο το +

καλύπτουμε τους κλέφτες με μονωτική και τα υπόλοιπα καλώδια μέχρι το ελαστικό κανάλι και αντιστρέφουμε την διαδικασία για να τα βάλουμε όλα στη θέση τους . (Συγνώμη για την εστίαση στις φωτογραφίες αλλα τα κινητά που χρησιμοποίησα έχουν θέματα )
Εγκατάσταση κάμερας :
Για αρχή βγάζουμε το πλαστικό μέσα στο πορτπαγκαζ , κατόπιν ξεκουμπώνουμε με την βοήθεια ενός κατσαβιδού τα μαύρα κλιπ (1 σε κάθε πλευρά ) κοντά στα φανάρια , επίσης αυτά που συγκρατούν τους λασπωτήρες (?) κοντά στις ρόδες .
Απο βίδες έχουμε 4 στο πορτπαγκάζ, 4 χαμιλά στις άκρες τις πινακίδας κοντά και 4 κοντά στη ρόδα (αυτές συγκρατούν το λασπωτήρα και τον προφυλακτήρα μαζί )
Μετά απο αυτές ο προφυλακτηρας δεν "φεύγει ", γενικά τριγύρω υπάρχουν πολλά κλιπ .Σιγα σιγά ξεκουμπωνουμε περιμετρικά και μένουμε με τον προφυλακτήρα στο χέρι μεν αλλα με 2 φίσες απο τα φώτα τις πινακίδας που πρέπει να τις βγάλουμε .
Ειχα τραβήξει αρκετές φωτογραφίες που δεν βρίσκω, εκανα ενα πρόχειρο εαν θυμάμαι καλά τις θέσεις απο τις βίδες , αύριο που θα έρθει το αυτοκίνητο απο διακοπές εαν είναι ξανατσεκάρω
(Σωστά Θυμάμαι όλα οκ)
Η κάμερα για αρχή ήθελα να μπεί στη μέση ,ετσι βιδώθηκε στη βάση τις , στη συνέχεια μαρκάρουμε ακριβως στο κέντρο υπολογίζοντας όμως να χωράει η κάμερα (εγώ τις πρώτες τις τρύπησα χαμηλότερα και δεν χώραγε ),τρυπάμε , βιδώνουμε και περνάμε απ οτην μέσα πλευρά το καλώδιο
Εδώ έκατσα να δώ απο που θα περάσουν τα καλώδια , προσωπικά δεν κατάφερα να βρω κάποια οδό ετσι αποφάσισα ναμ πεί εξωτερικά και να περάσει ευθεία μέσα στο πορτ παγκάζ αφου το πλαστικό κάλυμμα διαθέτει ολίγον χώρο .Απλά έφαγα το σασί δημιουργώντας αυλάκι με το πολυεργαλείο για να μην πιέζετε το καλώδιο .Αφού το πήραμε απόφαση αντιστρέφουμε την διαδικασία (μην ξεχάσουμε τις φίσες για τα φώτα πινακίδας εγώ τα ξέχασα και ξανα έβγαλα προφυλακτήρα στο χωριό,την δευτερη φορά εκανα 5 λεπτά μονο

Συνδέουμε αριστερά τα 2 καλώδια (κάμερας και οθόνης) και απο δεξιά φέρνουμε συνδέουμε και την τροφοδοσία .Κάνουμε ενα έλεγχο βάζοντας όπισθεν και κατόπιν μονώνουμε, εγώ μόνωσα με θερμοσυστελόμενο, φυσικά και η μονωτική ταινία κάνει δουλειά φυσικά .
Τοποθετούμε και το πλαστικό που βγάλαμε και νομίζω έχουμε τελειώσει!
EDIT
Χρωστούμενη φωτογραφία :
βλέπουμε με κόκκινο τις βίδες του προφυλακτήρα που βρίσκονται στο πορτ παγκαζ (κάτω μην ξεχνάμε οτι εχει και αλλες , ) , αριστερά τις 2 βίδες για το φανάρι και με πράσινους κύκλους τα 2 κλιπ του προφυλακτήρα .
Επίσης μέσα στο πράσινο πλαίσιο αχνοφαίνεται η κάμερα , υπόψιν οτι το ύψος τις λήψης είναι αρκετά χαμηλότερα (είμαι 1.86 ) απο το ύψος του ματιού .
Οπως φαίνεται απο την πρώτη (προσπάθησα να είμαι λίγο μακριά και στο ύψος του κεφαλιού η κάμερα ) δεν διακρίνετε πολύ λογο ρεζέρβας .
και 2 κοντινές απο τις "ζημιές" που έκανα .Με υπομονή μπορεί να μην έχεις και τα υπολείμματα του πλαστικού απλά δεν είμαι τόσο ψείρας . Επίσης εαν κάπως καταφέρουμε να βγεί το κομμάτι τις θήκης απο την βάση τις σίγουρα εκτός απο ευκολότερα κοψίματα θα έχουμε και λιγοτερες απώλειες. Πάντως για κάποιον που θα θελήσει να το επιχειρήσει υπάρχει και η λύση του να επενδύσει την θήκη εξωτερικά με κάποιο ύφασμα (παρέα με κόλα ) ή πλαστικό για να είναι ομορφότερο .
Κάποια πράγματα που συνάντησα και γενικά νομίζω οτι πρέπει να αναφερθούν καθώς πρώτη φορά κάνω εγκατάσταση κάμερας και τα είδα :
1.Τα κλιπ και τα στηρίγματα στα πλαστικά είναι αρκετά ευαίσθητα
2.Θέλει μια οργάνωση να μην ξεχάσεις βίδες .
3.3πλο τσεκάρουμε τις ζώνες εαν είναι βιδωμένες στο τέλος
4.Μονώνουμε όπου είναι δυνατό , το καλώδιο δεν είναι καλής ποιότητας
5.Τα καρυδάκια είναι βασικο εργαλείο ,χωρίς αυτα και προέκταση δύσκολα βγαίνουν πχ 2 βίδες κοντά στη ρόδα
6.Οσες βίδες είναι απο κάτω στο προφυλακτήρα καλο είναι εαν έχουν σκουριάσει να κάνουν μνπάνιο σε αντισουριακό και πρίν την εγκατάσταση να μπεί και λίγο γράσο
7. Αδιάστε τα πάντα απο το πορτπαγκαζ , εγώ δεν το έκανα και απλά ταλαιπωρήθηκα

8.Μπορούμε να ελευθερώσουμε τον ενα διακόπτη για τα φώτα στο κονσολάκι αφού είναι παράλληλη η σύνδεση και πχ εαν βάλουμε δεύτερη κάμερα να την ενεργοποιούμε απο εκει (αφού τα χειριστήρια τις οθόνης δεν είναι εύκολα προσβάσιμα )
και ενα βιντεάκι απο το ντουλαπάκι και την εικόνα που μας δίνει οταν βάλουμε όπισθεν :
[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=NoOXAVRl-ug[/youtubehd]
Απο εργαλεία-αναλώσιμα :
Καστάνια-καριδάκι-προέκταση
Πένσα-μυτοτσίμπιδο
κατσαβίδι
κόφτης
πολυεργαλείο
μονωτική
κλέφτες καλωδίων
καλώδια
θερμοσυστελώμενα
κολλητήρι-καλάι
τρυπάνι-ηλεκτρ κατσαβίδι
καφές
νερό
παρέα
Στην πράξη τώρα ετσι οπως μπήκε (στη μέση) φαίνεται το λουκέτο τις ρεζέρβας , σε πρώτη φάση βολεύει αρκετά .Υπάρχει η δυνατότητα πρώτα απ όλα στραβόνοντας λίγο την βάση να βλέπω παραπάνω ρεζέρβα .Με τις γραμμές που έχει δεξια αριστερά δεν ασχολήθηκα αλλα ο πατέρας μου με είπε οτι βλέπει να βοηθάνε (οταν τελειώνουν οι πράσινες στις γωνίες εχεις φτάσει κοντά )
Αυτά θα φανούν με τον καιρό φυσικά δεν βιαζόμαστε
οτι αλλο θέλετε το συζητάμε :)
φιλικά Πάνος