από hlias » Κυρ Φεβ 02, 2014 12:21 pm
Λιγότεροι είναι φόροι που θα πληρώνουν από το 2015 οι ιδιοκτήτες Ι.Χ., καθώς το Υπουργείο Οικονομικών προωθεί ριζικές αλλαγές σε όλο το φάσμα φορολόγησης των αυτοκινήτων, που σύμφωνα με υπολογισμούς θα οδηγήσουν στην εξάλειψη του φαινομένου μαζικής κατάθεσης πινακίδων.
Τα κεντρικά σημεία της εισήγησης προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών είναι η κατάργηση του φόρου πολυτελείας που επιβάλλεται σήμερα στα ακριβά αυτοκίνητα, η μείωση κατά 30% των τεκμηρίων διαβίωσης για τα ΙΧ και η συνακόλουθη μείωση κατά 30% του φόρου πολυτελούς διαβίωσης που επιβάλλεται σήμερα σε ΙΧ άνω των 1.929 κυβικών εκατοστών.
Το δημοσιονομικό κλειδί που θα επιτρέψει τις παραπάνω ελαφρύνσεις κρύβεται στο νέο σύστημα προσδιορισμού των ετήσιων τελών κυκλοφορίας, το οποίο, όπως σημειώνουν συνεργάτες του υφυπουργού Οικονομικών Γ. Μαυραγάνη, θα οδηγήσει σε δραστικό περιορισμό του φαινομένου της μαζικής κατάθεσης πινακίδων.
Η ειδική επιτροπή που είχε συσταθεί στο Υπουργείο Οικονομικών με αντικείμενο τις αλλαγές στον τρόπο φορολόγησης των ΙΧ αξιολόγησε τα συστήματα φορολόγησης των αυτοκινήτων που εφαρμόζονται στα κράτη-μέλη της ΕΕ αλλά και στην Αμερική, και έχει καταλήξει -όπως λένε στελέχη της Καραγεώργη Σερβίας- σε δέσμη προτάσεων που θα οδηγήσουν σε μεγάλες ανατροπές.
Σε εφαρμογή το ολλανδικό μοντέλο
Αυτό που κέντρισε περισσότερο το ενδιαφέρον των μελών της επιτροπής ήταν το λεγόμενο ολλανδικό μοντέλο το οποίο προβλέπει τον προσδιορισμό των τελών κυκλοφορίας κάθε μήνα ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει το κάθε αυτοκίνητο.
Σύμφωνα με αυτό, κάθε αυτοκίνητο εφοδιάζεται με GPS το οποίο καταγράφει και μεταφέρει ηλεκτρονικά σε έναν κεντρικό κόμβο τα δεδομένα. Η χρέωση ανά χιλιόμετρο, στο ολλανδικό μοντέλο, είναι 0,03 ευρώ. Αυτό σημαίνει πως στα 10.000 χιλιόμετρα ανά χρόνο τα τέλη κυκλοφορίας διαμορφώνονται σε 300 ευρώ.
Το σύστημα αυτό είχε αποφασιστεί από την ολλανδική κυβέρνηση το 2010, προκειμένου να εφαρμοστεί από το 2012, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει ενεργοποιηθεί. Οι τότε υπολογισμοί ανέφεραν ότι -με τα δεδομένα της Ολλανδίας- το 59% των κατόχων ΙΧ θα πλήρωνε λιγότερα τέλη, για το 25% των ιδιοκτητών οι επιβαρύνσεις δεν θα μεταβάλλονταν, ενώ ένα ποσοστό της τάξης του 16% θα είχε επιβαρύνσεις. Το δημοσιονομικό αποτέλεσμα θα ήταν ουδέτερο. Όπως είναι σαφές, σε ένα τέτοιο σύστημα δεν υπάρχει ο παραμικρός λόγος για κατάθεση πινακίδων, καθώς τα τέλη κυκλοφορίας μπορούν -με ανάλογη χρήση του αυτοκινήτου- να είναι ελάχιστα.
Το μοντέλο θεωρείται ιδανικό στους κόλπους της Καραγεώργη Σερβίας. Αναγνωρίζουν όμως αρμόδια στελέχη πως είναι πολύ δύσκολο στην εφαρμογή του και σημειώνουν πως υπάρχουν και εναλλακτικές παρεμφερείς λύσεις.
Σύμφωνα με τα «Νέα», μια τέτοια λύση, η οποία επίσης έχει τεθεί στο τραπέζι, αφορά το ενδεχόμενο παροχής της δυνατότητας στους φορολογουμένους να πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας με τον μήνα και επομένως να καταθέτουν πινακίδες κυκλοφορίας επίσης με τον μήνα. Οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμα, αλλά όπως λένε αρμόδιες πηγές «περιμένετε και θα εκπλαγείτε…».
οτι δε πιστευεις δε σημαινει οτι δεν υπαρχει