Επιδή τον τελευταίο καιρό πολλοί φίλοι έχουν κάποιες απορίες....Ορίστε κάτι σχετικό.
Το σύστημα εξαγωγής ξεκινά απο την κεφαλή μέσο των βαλδίδων εξαγωγής,οι οποίες σημειωτέον είναι μεγαλύτερες απο αυτές τις εισαγωγής.Κατα τη φάση της εξαγωγής οι βαλβίδες εξαγωγής ανοίγουν και τα καυσαέρια μεταφέρονται στη:
1. Πολλαπλή εξαγωγής (ή χταπόδι) :

- Μαντεμένια πολλαπλή.jpg (42.61 KiB) 4507 προβολές

- Πολλαπλή χειροποίητη.jpg (42.62 KiB) 4507 προβολές
Η πολλαπλή εξαγωγής μαζεύει τα καυσαέρια απο της βαλβίδες εξαγωγής και τα στέλνει στην εξάτμηση.Οι εργοστασιακές πολλαπλές δεν έχουν υποστεί κάποια ροική εξέληξη ενώ λόγω μείωσης κόστους είναι χυτές και κατασκαυασμένες απο μαντέμι.Το μήκος του αυλού έχει επίπτωση στην ιποδύνναμη.Επίσης συμαντικό ρόλο παίζει και ο τρόπος ένωσης των αυλών.Στα 4κύλιδρα μοτέρ οι σύνδεσεις είναι 4 σε 2 σε 1 και 4 σε 1.Η πρώτη διάταξη δίνει ροπή στις χαμηλές/μέσες στροφές ενω η δεύτερη στα ψηλά.

- 4 σε 1.jpg (58.49 KiB) 4507 προβολές

- 4 σε 2 σε 1.jpg (42.39 KiB) 4507 προβολές
2. Διάμετρος σωλήνας :
Η διάμετρο του σωλήνα είναι μια μεταβλητή που καθορίζεται απο τη δύναμη του κινητήρα και την τροφοδοσία του (ατμοσφαιρικός ή turbo).Μικρή διατομή σωλήνα δίνει ροπή αλλά χάνει σε δύναμη ενώ μια μεγάλη διατομή θα κάνει έναν κινητήρα να χάσει ροπή χωρίς απαραίτητα να κερδίσει σε δύναμη.Αυτό συμβαίνει γιατί στις μεγάλες διατομές χάνεται το ¨ Back Pressure¨ η συμπίεση που υπάρχει δηλαδή απο τα καυσαέρια ωστε να αποδίδει καλύτερα ένα μοτέρ.Αντίθετα στα turbo κάτι τέτοιο δεν υπάρχει μιας και η τουρμπίνα κρατάει το επιθυμητό ¨ Back Pressure¨ επιτρέποντας έτσι την τοποθέτηση μεγαλύτερης διατομής σωλήνας για δύναμη στα ψηλά.
3. Καταλύτης :

- Καταλύτης.jpg (25.01 KiB) 4507 προβολές

- Κυψελωτό στοιχείο καταλύτη.jpg (42.32 KiB) 4507 προβολές
Ο καταλύτης υπήρξε αρχικά πνίχτης για την απόδοση ενός κινητήρα.Η δουλειά του είναι να καταλύει τα καυσαέρια,μέσο χημικών αντιδράσεων,ωστε τα επιβλαβή στοιχεία και οι ρύποι να κατακρατούνται εκεί.Το εσωτερικό τους είναι συνήθως κυψελωτό κεραμικό (απλοί καταλύτες) ή μεταλλικό και ελεύθερο (στους racing).Με τον δεύτερο φυσικά να ευνοεί την απόδοση του μοτέρ.Να τονιστεί δε οτι οι καταλύτες έχουν χρόνο ζωής που επιβάλλει την αλλαγή τους (γύρο στα 100000 km).
4. Μήκος και σχήμα :

- Σωλήνας εξάτμισης.jpg (25.38 KiB) 4507 προβολές
Όσο πιο κοντή και ίσια είναι μια εξάτμηση τόσο λιγότερη αντίσταση δημιουργεί στα καυσαέρια κανοντας τον κινητήρα να αποδίδει καλύτερα.Απότομες γωνίες και κούρμπες δημιουργούςν αντίσταση στα καυσαέρια πνίγοντας ΄έτσι το μοτέρ.
5. Καζανάκι (σιλανσιέ ή τελικό) :

- Σιλανσιέ.jpg (27.37 KiB) 4507 προβολές
Η δουλειά του σιλανσιέ είναι να πνίγει το θόρυβο.Οι δύο τύποι που υπάρχουν είναι:
Το σιλανσιέ με διαφράγματα : Στο εσωτερικό υπάρχουν παράλληλοι σωλήνες τύπου σερπατίνας και διαφράγματα,τα καυσαέρια περνώντας απο εκεί χάνουν την ένταση του θορύβου αλλά η αντίσταση που δημιουργείται κόβει την απόδοση του κινητήρα
Το ελεύθερο σιλανσιέ : Στο εσωτερικό υπάρχει μόνο μια διάτρυτη σωλήνα η οποία περιτρυγηρίζεται απο ηχοαπορροφητικό υλικό (συνήθως πετροβάμβακα) ο οποίος κόβει την ένταση θορύβου των καυσαερίων καθώς αυτά περνούν απο το διάτρυτο σωλήνα.
Σε turbo κινητήρες το σιλανσιέ μπορεί και να μην τοποθετηθεί,αφού ένα μέρος της έντασης των καυσαερίων απορροφάται απο την τουρμπίνα.
Σύμφωνα λοιπόν με τα παραπάνω βλέπουμε οτι κατασκευή μιας εξάτμησης είναι ¨επιστήμη¨ ωστε να δουλέψει σωστά.Ετσι για μια σωστή αναπνοή του μοτέρ πρέπει να λαμβάνονται υπ΄όψη όλα τα παραπάνω
