Η ανάλυση και η εξήγηση έρχεται απο το club....
Κοιτώντας λοιπόν απο κάτω ένα αυτοκίνητο με άξονα μπροστά,αυτό που βλέπει κάποιος είναι...
το ¨καρπούζι¨ ,μέσα στο οποίο υπάρχει γράσσο.Το γράσσο αυτό συντελλεί μόνο στη λίπανση του ¨καρπουζιού¨ ωστε να μπορούν οι πλύμνες να κινούνται δεξιά/αριστερά.Μέσα στο ¨καρπούζι¨ υπάρχει ο σφαιρικός ομοκινητικός σύνδεσμος (μπιλιοφόρος) ο οποίος περικλείεται απο τις γνωστές φούσκες.Το γράσσο λειτουργεί και ώς μονωτικό λιπαίνοντας εξωτερικά τις φούσκες οι οποίες δεν ξερένοντε και δεν σκάνε.
Ο σφαιρικός ομοκινητικός σύνδεσμος (μπιλιοφόρος) είναι σε όλους γνωστός....
Η διαφορά είναι οτι στον άκαμπτο άξονα ο σφαιρικός ομοκινητικός σύνδεσμος (μπιλιοφόρος) μπορεί να κινηθεί μόνο δεξια/αριστερά (κατα το στρίψιμο του τιμονιού).Ο ακαμπτος άξονας κρατά το ημιαξόνιο σε ευθεία και δεν υπάρχουν γωνίες σε αυτό.
Η φούσκα που τον περικλείει έχει στο εσωτερικό το κλασσικό γραφιτούχο γράσσο.
ενω υπάρχουν διαμορφωμένες και οι πατούρες των ρουλεμάν τόσο στο ημιαξόνιο όσο και στο ακραξόνιο.
Ανοίγωντας το ¨καρπούζι¨στα δύο έχουμε....
το κινητό μέρος οπου στο κοίλο εξωτερικό του,όπως προείπα, μπαίνει γράσσο μέχρι τη μέση.Το κινητό μέρος φέρει τις βάσεις των βασιλικών πείρων για τη στήριξή του στον υπόλοιπο άξονα...
Όπου ο πάνω πείρος είναι απλός....
ενώ ο κάτω .....
φέρει τις βάσεις για τη τοποθέτηση των μπαρών του τιμονιού (απο ατέρμωνα σε τροχό και απο τροχό σε τροχό)
Οι δύο αυτοί πείροι συγκρατούν το κινητό μέρος στον υπόλοιπο άξονα οπου εκεί υπάρχει διαμορφωμένο το άλλο μισό του ¨καρπουζιού¨
Οπου μετά τη σύνδεση του,το κινητό μέρος μπορεί να περιστραφεί μόνο δεξιά/αριστερά.
Πάνω στο κινητό μέρος τοποθετήται το μουαγιέ...
το οποίο έχει το θυληκό καρέ για το ακραξόνιο.Πάνω εκεί βιδώνεται ο τροχός και η δισκόπλακα του φρένου (η δαγκάνα βιδώνεται στη πλύμνη).
Το μουαγιέ βιδώνεται πάνω στο ημιαξόνιο,ενω για την περιστροφή του υπάρχουν ρουλεμάν.
.
Ανακεφαλαιόνωντας λοιπόν σε ένα μπροστινό άξονα έχουμε...
(x 2) Πλανήτης στο διαφορικό (ακρο ημιαξονίου)








Τα μπροστινά ημιαξόνια,όπως φαίνονται στη πάνω φώτο,είναι ανισομεγεθη όπως γίνεται και στον ΄μαμά άξονα.
Αυτό συμβαίνει γιατί το χωνί του διαφορικού είναι μετατοπισμένο προς τα δεξιά.Οι λόγοι που έγινε αυτό κατασκευαστικά είναι:
α) Το κάρτερ του κινητήρα.Αν το χωνί ήταν στο κέντρο κατα τη λειτουργία της ανάρτησης μπορεί να χτύπαγε πάνω στο κάρτερ με ότι αυτό συνεπάγεται.
β) Η έξοδο της βοηθιτικής για κίνηση εμπρός.Στη βοηθιτηκή η έξοδο για κίνηση εμπρός γίνεται με παράλληλο άξονα ο οποίος βγαίνει στο δεξιό μέρος της.Προκειμένου ο κεντρικός άξονας να είναι αξονικά σε ευθεία διάταξη (χωρίς ¨σπασίματα¨ των σταυρών) το χωνί έπρεπε να είναι δεξιά.
Λύνοντας αυτά τα κατασκευαστικά προβλήματα δημιουργήθικε ένα άλλο....Τα ανισομεγεθή ημιαξόνια δεν δέχονται την ίδια καταπόνηση απο τη ροπή στρέψεως.Αυτό το μειωνέκτημα όμως είναι μικρό όσο αφορα τα επιβατικά οχήματα.
Στα φορτηγά,χωματουργικά κτλ...Το χωνί του διαφορικού είναι στο κέντρο του άξονα ωστε τα ημιαξόνια να είναι τα ίδια και να δέχονται τις ίδιες δυνάμεις καταπόνησης.
Κλείνωντας,πέραν των σφαιρικών ομοκινητικών σύνδεσμων ο μπροστινός άξονας μπορεί να έχει και καρτανικούς συνδέσμους (σταυρύς).Η διάταξη αυτή χρησιμοποιήται μόνο σε φορτηγά κτλ ενω στα επιβατικά έχει εκλήψη.....
Ευχαριστώ....