Του Άγγελου Ν. Βάσσου
Μετά τα τέλη κυκλοφορίας, αλλά και όλες τις έμμεσες επιβαρύνσεις (δυσανάλογο «φοροκαπέλο» στις τιμές των καυσίμων, τσουχτερά διόδια, υψηλό κόστος ασφάλισης κοκ.), χιλιάδες Έλληνες που έκαναν το λάθος να επενδύσουν την εποχή των παχιών αγελάδων σε ένα αυτοκίνητο μεγάλου κυβισμού (στην πλειοψηφία των περιπτώσεων, δανειζόμενοι με «τσουχτερό» επιτόκιο) καλούνται πλέον να πληρώσουν έως το τέλος Ιανουαρίου τον διαβόητο, πλέον, «φόρο πολυτελείας», στην περίπτωση που το όχημά τους ξεπερνά τα 1.928 κυβικά εκατοστά (κ.εκ.).
Η οικονομική εξάντληση των γιωταχήδων, ωστόσο, δεν θα σταματήσει εδώ, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες, από το 2014 αλλάζει εκ βάθρων το καθεστώς φορολογίας των ΙΧ. Έτσι, τα «χαράτσια» θα καθορίζονται πλέον όχι βάσει κυβισμού, αλλά με κριτήριο την εργοστασιακή και εμπορική τιμή των οχημάτων -εξέλιξη που, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς αυτοκινήτου, αναμένεται να πλήξει κατ’ εξοχήν τα μικρά και μεσαία ΙΧ.
ΤΙ ΣΧΕΔΙΑΖΕΙ ΤΟ ΥΠΟΙΚ
Σύμφωνα με το σχέδιο που προωθείται (και για το οποίο έχει ήδη υποβληθεί στο γραφείο του αρμόδιου υφυπουργού Οικονομικών, κ. Γιώργου Μαυραγάνη, πόρισμα επιτροπής εμπειρογνωμόνων), προκειμένου να προσδιοριστούν τα ποσά των τεκμηρίων διαβίωσης, του φόρου πολυτελούς διαβίωσης και των τελών κυκλοφορίας θα λαμβάνονται υπ’ όψιν οι εργοστασιακές αξίες των ΙΧ αυτοκινήτων και όχι ο κυβισμός, όπως συμβαίνει σήμερα. Παράλληλα, θα συνυπολογίζονται οι τιμοκατάλογοι που χρησιμοποιούν οι ασφαλιστικές εταιρείες, για να υπολογίζουν τις αποζημιώσεις.
Επί των τιμών που θα προσδιορίζονται με βάση τα προαναφερθέντα στοιχεία θα εφαρμόζονται συντελεστές απομείωσης, ανάλογα με τα έτη κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, οι αλλαγές αυτές θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αύξηση των φορολογικών επιβαρύνσεων για τα αυτοκίνητα χαμηλού και μεσαίου κυβισμού, με παράλληλη φορολογική ελάφρυνση των ΙΧ μεγάλου κυβισμού.
ΑΛΛΑΓΕΣ ΚΑΙ ΜΕ ΤΑ ΤΕΛΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ
Παράλληλα με τις αλλαγές στον τρόπο φορολόγησης, παρεμβάσεις σχεδιάζονται και σε ό,τι έχει να κάνει με το σύστημα υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας: στο πλαίσιο αυτό, εξετάζεται η παροχή της δυνατότητας σε όλους όσοι έχουν υποβάλει δήλωση ακινησίας να παίρνουν πίσω τις πινακίδες και να πληρώνουν τέλη μόνο για τους μήνες που υπολείπονται έως το τέλος του έτους.
ΤΟ ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ Από πότε θα «τρέξει» το νέο σύστημα
Όλες οι προτεινόμενες αλλαγές αναμένεται να υιοθετηθούν και να ισχύσουν για τα μεν τεκμήρια διαβίωσης από το οικονομικό έτος 2015 (αφορά τα εισοδήματα του έτους 2104), ενώ για τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης και τα τέλη κυκλοφορίας οι αλλαγές θα τεθούν σε ισχύ από το τέλος του 2014.
ΤΙ ΚΑΙ ΠΟΤΕ ΘΑ ΠΛΗΡΩΣΕΤΕ
Στη διάθεση των φορολογουμένων βρίσκονται ήδη (μέσω του TAXISnet) τα πρώτα εκκαθαριστικά σημειώματα, με τα οποία θα κληθούν να καταβάλουν τον διαβόητο «φόρο πολυτελούς διαβίωσης» για το έτος 2012. Υπενθυμίζεται ότι υπόχρεοι καταβολής τού φόρου πολυτελούς διαβίωσης είναι περίπου 250.000 φορολογούμενοι, οι οποίοι κατά τη διάρκεια του 2012 κατείχαν:
- Ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα άνω των 1.928 κυβικών εκατοστών (κ.εκ.), τα οποία κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα από την 01.01.2003 και μετά (δηλαδή, έχουν παλαιότητα μέχρι και 10 έτη).
- Πισίνες (δεξαμενές κολύμβησης).
- Αεροσκάφη (αεροπλάνα, ελικόπτερα κοκ.) και ανεμόπτερα.
ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ
Οι φορολογούμενοι αυτοί μπορούν να βρουν και να τυπώσουν τα εκκαθαριστικά τού φόρου πολυτελούς διαβίωσης από το διαδίκτυο -και, συγκεκριμένα, μέσω του συστήματος TAXISnet (στον δικτυακό τόπο
http://www.gsis.gr), επιλέγοντας «Υπηρεσίες προς πολίτες» και στη συνέχεια την εφαρμογή «Φόρος πολυτελείας». Για την πρόσβασή τους στην εφαρμογή πρέπει να πληκτρολογήσουν το όνομα χρήστη και τον κωδικό που χρησιμοποιούν κάθε φορά για την είσοδό τους στο σύστημα TAXISnet.
Ειδικά σε ό,τι αφορά τα ιδιωτικής χρήσης οχήματα, ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης υπολογίζεται:
- με συντελεστή 5% επί της αντικειμενικής δαπάνης διαβίωσης (επί του τεκμηρίου διαβίωσης) για ΙΧ αυτοκίνητα πάνω από 1.928 και μέχρι 2.500 κ.εκ., παλαιότητας μέχρι 10 ετών,
- με συντελεστή 10% επί της αντικειμενικής δαπάνης διαβίωσης για τα ΙΧ αυτοκίνητα άνω των 2.500 κ.εκ., παλαιότητας μέχρι 10 ετών, για τις πισίνες, τα αεροσκάφη και τα ανεμόπτερα.
Στο πλαίσιο αυτό, ο φόρος ξεκινά από τα 287 ευρώ για τα ΙΧ κυβισμού από 1.929 έως 1.949 κ.εκ. και παλαιότητας από 5 μέχρι 10 έτη, ανέρχεται στα 1.780 ευρώ για τα ΙΧ 3.000 κ.εκ. και παλαιότητας μέχρι 5 ετών και φθάνει τα 3.820 ευρώ για ΙΧ 4.700 κ.εκ. και παλαιότητας μέχρι 5 ετών.
Στα… ζόρικα αυτού του νέου χαρατσιού περιλαμβάνεται και το ότι -ειδικά για φέτος, πρώτη χρονιά επιβολής τού τέλους- οι φορολογούμενοι για τους οποίους εκδόθηκαν ήδη τα εκκαθαριστικά τού φόρου πολυτελούς διαβίωσης θα πρέπει να εξοφλήσουν τα ποσά εφάπαξ, μέχρι τις 31.01.2014. Η… «ασπιρίνη» από το υπουργείο Οικονομικών; Κατά την καταβολή των ποσών θα τους χορηγηθεί έκπτωση 1,5%...
ΦΟΡΟ ΕΩΣ ΚΑΙ 5.140 ΕΥΡΩ(!) ΘΑ ΠΛΗΡΩΣΟΥΝ ΕΦΑΠΑΞ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΚΑΤΟΧΟΙ ΙΧ
Ένα πραγματικά «κολασμένο» δίμηνο αρχίζει από σήμερα 1η Δεκεμβρίου για χιλιάδες συμπατριώτες μας που κατέχουν ΙΧ αυτοκίνητα με κινητήρες άνω των 1.928 κυβικών εκατοστών, καθώς, πέραν των «κλασικών» τελών κυκλοφορίας, θα κληθούν να πληρώσουν και τον νέο φόρο πολυτελούς διαβίωσης. Η πλειοψηφία αυτών των ιδιοκτητών θα χρειαστεί να καταβάλει έως τα τέλη Ιανουαρίου συνολικό ποσό φόρου από 947 έως και 5.140 ευρώ, καθώς θα φορολογηθούν εις διπλούν -με τέλη κυκλοφορίας και φόρο πολυτελούς διαβίωσης.
Χαρακτηριστικό είναι ότι ιδιοκτήτης ΙΧ αυτοκινήτου 2.000 κ.εκ., παλαιότητας 4 ετών, θα πληρώσει φόρους συνολικού ύψους 1.100 ευρώ (660 ευρώ τέλη κυκλοφορίας συν 440 ευρώ φόρο πολυτελούς διαβίωσης). Αντίστοιχα, ιδιοκτήτης ΙΧ αυτοκινήτου 2.200 κ.εκ. και παλαιότητας 7 ετών θα πληρώσει συνολικά 1.031 ευρώ (660 ευρώ για τέλη κυκλοφορίας συν 371 ευρώ για φόρο πολυτελούς διαβίωσης).
Ανεβαίνοντας στον κυβισμό, ιδιοκτήτης ΙΧ αυτοκινήτου 2.500 κ.εκ. και παλαιότητας 4,5 ετών θα καταβάλει φόρους συνολικού ύψους 1.545 ευρώ (880 ευρώ για τέλη κυκλοφορίας συν 665 ευρώ για τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης). Αντίστοιχα, ιδιοκτήτης ΙΧ αυτοκινήτου 3.000 κ.εκ. και παλαιότητας 3 ετών θα πληρώνει κάθε χρόνο φόρους συνολικού ύψους 2.660 ευρώ (880 ευρώ για τέλη κυκλοφορίας συν 1.780 ευρώ για τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης).
Όσοι, τέλος, κατέχουν ΙΧ αυτοκίνητα πάνω από 3.000 και μέχρι 4.700 κυβικά θα πληρώσουν από 2.346 έως 5.140 ευρώ.
ΑΓΟΡΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ Εικόνα κατάρρευσης μέσα σε μόλις 5 χρόνια...
Απώλειες που φτάνουν το 87% καταγράφει μέσα σε μόλις πέντε χρόνια η αγορά αυτοκινήτου στη χώρα μας: σύμφωνα με στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Αρχής, στο εννεάμηνο του 2013 κυκλοφόρησαν 59.366 επιβατικά αυτοκίνητα (καινούρια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού), όταν στο ίδιο διάστημα του 2008 είχαν κυκλοφορήσει για πρώτη φορά 291.842 αυτοκίνητα!
ΒΟΥΤΙΑ ΣΤΙΣ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΕΙΣ
Την εικόνα κατάρρευσης της αγοράς αυτοκινήτου καταγράφουν και τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΑΑΕ): σύμφωνα με αυτά, στους πρώτους δέκα μήνες του έτους ταξινομήθηκαν συνολικά 48.984 επιβατικά αυτοκίνητα, συγκριτικά με 50.649 την ίδια περίοδο πέρσι. Τον Οκτώβριο του 2013 ταξινομήθηκαν μόλις 4.971 επιβατικά αυτοκίνητα, έναντι 5.111 τον Οκτώβριο του 2012. Συνολικά πωλήθηκαν 4.971 επιβατικά αυτοκίνητα (2.793 ιδιωτικής χρήσης και 2.187 εταιρικά).
Σημειωτέον ότι το 64,2% των συνολικών ταξινομήσεων επιβατικών αυτοκινήτων του Οκτωβρίου αφορά αυτοκίνητα με κινητήρα έως 1.400 κυβικά εκατοστά.
Η ΕΙΚΟΝΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Χαρακτηριστική είναι η εξέλιξη των ταξινομήσεων στον νομό Θεσσαλονίκης, με βάση τα στοιχεία του ΣΕΑΑΕ: συγκεκριμένα, οι 1.755 ταξινομήσεις του 2008 μειώθηκαν σε 730 το 2009, σε 627 το 2010, σε 375 το 2011 και σε μόλις 360 το 2012, ενώ τον Οκτώβριο του 2013 καταγράφηκαν 331 ταξινομήσεις.
Αντίστοιχη είναι η εικόνα μηνός Οκτωβρίου και για τους υπόλοιπους νομούς της Μακεδονίας (1.672 ταξινομήσεις το 2008, 1.122 το 2009, 543 το 2010, 383 το 2011, 275 το 2012 και μόλις 224 φέτος), αλλά και για εκείνους της Θράκης (440 ταξινομήσεις το 2008, 318 το 2009, 153 το 2010, 106 το 2011, 67 το 2012 και 80 το 2013).
ΠΕΡΙΜΕΝΟΥΝ ΝΕΑ ΠΤΩΣΗ
«Η αγορά καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων αναμένεται να κυμανθεί σε ακόμη πιο χαμηλά επίπεδα από τα ήδη δραματικά χαμηλά του προηγούμενου έτους, προκαλώντας σημαντική υστέρηση στα δημοσιονομικά έσοδα» εκτιμά για το 2013 ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων και Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων. Μάλιστα, η χώρα μας είναι «πρωταθλήτρια» στην πτώση των πωλήσεων αυτοκινήτων (σε σύγκριση με τα υπόλοιπα κράτη που βρίσκονται σε κρίση), καθώς στην ελληνική αγορά οι ταξινομήσεις έχουν μειωθεί κατά 76,1%, όταν, για παράδειγμα, στην Ισπανία η πτώση ήταν στο 41,3% και στην Πορτογαλία δεν ξεπέρασε το 48,1% (στοιχεία ΣΕΑΑ-ACEA, Ιανουάριος-Μάιος 2013).
Και σαν να μην έφταναν τα υπόλοιπα προβλήματα, ήρθε και η αναδρομική εφαρμογή του φόρου πολυτελούς διαβίωσης στα αυτοκίνητα, επιφέροντας ακόμη ένα πλήγμα στον χειμαζόμενο κλάδο του αυτοκινήτου. Όπως επισημαίνει ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων Ελλάδος, «η νέα φορολογική επιβάρυνση στη χρήση του αυτοκινήτου θα καταρρακώσει την ήδη τρωθείσα καταναλωτική εμπιστοσύνη, αφού οι υποψήφιοι αγοραστές των αυτοκινήτων δεν μπορούν πλέον να είναι βέβαιοι για τη φορολογία που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν»...
Πηγή.....ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ.gr