- 1) Πετας τα περιττα κιλα.
- Η διαιτα δεν κανει καλο μονο στους ανθρωπους αλλα κ στα αυτοκινητα. Γι αυτο σε προτρεπουμε να πεταξεις ολα παλια κιβωτια, περιοδικα, καροτσακια. Για τους φανατικους, η προταση ειναι να ατικαταστησεις τη ρεζερβα αυτοκινητου με κιτ επισκευης με αφρο, που σημαινει με μειωση του βαρους κατα 15 κιλα περιπου. Με καθε 100 κιλα εξοικονομηση βαρους κερδιζεις σχεδον 1 λιτρο βενζινης στα 100 χλμ. Δεν ειναι κακο!
- 2) Ελευθερωσε την οροφη.
- Αν δεν θελεις να πετας τα ευρω σου απ'το παραθυρο, τοτε αφαιρεσαι οποιαδηποτε κατασκευη υπαρχει στην οροφη του αυτοκινητου σου, ειτε για σχαρα, ειτε για βαση ποδηλατων, η μπαγκαζιερα. Ο λογος ειναι οτι χειροτερευει δραματικα τον συντελεστη αεροδυναμικης του αμαξωματος. Μια μπαγκαζιερα οροφης αυξανει τη μεση καταναλωση βενζινης κατα μισο λιτρο στα 100 χλμ. ενω η βαση ποδηλατων μαζι με τα δικυκλα την εκτοξευει εως κ 4,6 λιτρα ψηλοτερα! Στις περισσοτερες περιπτωσεις δεν προσφερουν τιποτα αλλο παρα μονον αυξημενη καταναλωση κ τα "δηθεν" αεροδυναμικα βοηθηματα των αυτοκινητων.
- 3) Περισσοτερος αερας στα λαστιχα.
- Ο ελεγχος της πιεσης στα ελαστικα πρεπει να γινεται τακτικα, αφου επηρεαζει τοσο την τσεπη οσο κ την ασφαλεια. Χαμηλοτερη πιεση σημαινει προωρη φθορα των ελαστικων κ αυξημενη καταναλωση (περιπου 1-2% για 0,2 μπαρ χαμηλοτερη πιεση). Ο λογος ειναι απλος κ αφορα τους νομους της φυσικης που μαθαμε στο σχολειο. Λιγοτερος αερας σημαινει οτι ακουμπα μεγαλυτερη επιφανεια πελματος στην ασφαλτο, αρα μεγαλυτερη τριβη, αρα μεγαλυτερη απωλεια ενεργειας ως θερμοτητα. Φρεναρουν ομως καλυτερα γιατι αυξανει ο συντελεστης. Για μεγαλυτερη οικονομια ειναι να βαζεις στα ελαστικα την πιεση που προβλεπει ο κατασκευαστης, οταν κυκλοφορει το συγκεκριμενο μοντελο με πληρες φορτιο. Οι τιμες αναγραφονται συνηθως στο καπακι ρεζερβουαρ η στο βιβλιο του κατασκευαστη. ΠΡΟΣΟΧΗ! Τσεκαρουμε τον αερα παντα με κρυα λαστιχα.
- 4) Ποιοτικα λιπαντικα.
- Η καλη ποιοτητα του λιπαντικου δεν συμβαλλει μονο στην καλυτερη λειτουργια του κινητηρα, αλλα πετυχαινει κ σημαντικη οικονομια στην καταναλωση του καυσιμου. Γι αυτο στην επομενη αλλαγη λιπαντικων να ζητησεις απο το συνεργειο σου να βαλει συνθετικα λιπαντικα, τα οποια ειναι πιο ακριβα στην αγορα τους αλλα, φροντιζουν για την καλυτερη λειτουργια του κινητηρα, την μακροζωια του κ την οικονομια στην καταναλωση βενζινης.
- 5) Service σε τακτα χρονικα διαστηματα.
- Η σκονη στο φιλτρο αερα, ο κακορυθμισμενος κινητηρας, η καπνα στα μπουζι καθως κ οποιαδηποτε αλλη δυσλειτουργια του κινητηρα εχει ως αποτελεσμα την υπερβολικη καταναλωση καυσιμου. Γι αυτο ο τακτικος ελεγχος του αυτοκινητου στο συνεργειο, εξοικονομει λιτρα στην καταναλωση καυσιμου.
- 6) Οχι στην προθερμανση του κινητηρα.
- Πολλοι οδηγοι επηρεασμενοι ακομη κ σημερα απο τα αυτοκινητα της προηγουμενης τεχνολογιας με καρμπυρατερ εχουν την συνηθεια να προθερμενουν τα αυτοκινητα τους για αρκετα λεπτα της ωρας προτου ξεκινησουν. Με την ενεργεια αυτη ομως αυξανεται η καταναλωση της βενζινης κ επιβαρυνεται η ατμοσφαιρικη ρυπανση. Γι αυτο λοιπον, μολις βαλεις μπροστα το αμαξι, αφησε να περασουν μονο λιγα δευτερολεπτα κ ξεκινησε αφοβα.
- 7) Επιταχυνση με τερμα το ποδι στο γκαζι.
- Ακουγεται παραδοξο, ισχυει ομως για ολα τα συγχρονα αυτοκινητα με συστημα ψεκασμου κ οχι με καρπυρατερ (εξαιρουνται τα μοντελα με αυτοματο σαζμαν κ με πετρελαιοκινητηρες). Η αποτομη επιταχυνση με δυνατο πατημα του γκαζιου εως τις 2000 σ.α.λ εξοικονομει απο 5% εως 10% βενζινη. Αντιθετα οταν πατας συνεχως απαλα το γκαζι η επιταχυνση γινεται αργα κ προοδευτικα, στεκεται η πεταλουδα σε λαθος γωνια στον αυλο εισαγωγης, οποτε αυξανει η καταναλωση. Διαφορετικα ειναι τα πραγματα για οσους οδηγουν ενα μοντελο με αυτοματο κιβωτιο ταχυτητων η πετρελαιοκινητηρα, αφου εδω απαιτειται ακρως προοδευτικη επιταχυνση για εξοικονομηση καυσιμου.
- 8) Γρηγορες αλλαγες ταχυτητων.
- Η λειτουργια του κινητηρα σε υψηλες στροφες οδηγει αναποφευκτα την υπερβολικη καταναλωση. Γι αυτο το λογο εαν αλλαζεις νωρις ταχυτητες επιτυγχανεται οικονομια στη βενζινη. ΠΧ. Ενα μοντελο 1800κ. απαιτει μολις 4 λιτρα βενζινης για να καλυψει αποσταση 100 χλμ. με ταχυτητα 50χλμ/ωρα κ 5η ταχυτητα, ενω το ιδιο αυτοκινητο καταναλωνει 8,7 λιτρα ανα 100 χλμ. με 2α στο κιβωτιο ταχυτητων. Βεβαια ο καθε οδηγος γνωριζει καλυτερα σε ποιες στροφες το αμαξι του, θελει ανεβασμα η κατεβασμα στην ταχυτητα. Δεν υπαρχει λογος να ειναι ασυμπιεστο για να καταναλωνει λιγοτερο. Μειωση καταναλωσης, με ασφαλεια σε καθε περιπτωση.
- 9) Ηρεμη οδηγηση.
- Ο συνδυασμος "αποτομη εκκινηση - δυνατο φρεναρισμα" αποτελει παραδειγμα προς αποφυγη. Εκτος του οτι οι συνεπιβατες σου θα βγουν απο μεσα... κουδουνιστρες, ειναι κ ενα επιπλεον εξοδο. Μαθε να αφηνεις το ποδι απο το γκαζι εγκαιρα κ να αυξανεις η να μειωνεις ταχυτητα γραμμικα, χωρις αποτομες κινησεις. Παντα βεβαια με ταχυτητα στο σαζμαν κ ποτε με νεκρα. Σε ολα τα μοντερνα αυτοκινητα συνδυαζεται το ρολαρισμα με ταχυτητα στο σαζμαν με μηδενικη καταναλωση καυσιμου.
- 10) Καταναλωση ρευματος.
- Η λειτουργια πολλων συσκευων μεσα στο αυτοκινητο που καταναλωνουν ρευμα, οπως το κλιματιστικο, οι προβολεις ομιχλης, στερεοφωνικο με πολυ υψηλη αποδοση, απαιτει την παραγωγη ρευματος απο το δυναμο, το οποιο με τη σειρα του απαιτει τη συνδρομη του κινητηρα. Αν εχεις σε λειτουργια αρκετους καταναλωτες ρευματος, τοτε ενδεχεται να χρειαστεις εως κ 2 λιτρα βενζινη περισσοτερο στα 100 χλμ. ΠΧ. ο κλιματισμος επιβαρυνει την καταναλωση με 0,7 λιτρα ανα 100 χλμ. οι προβολεις ομιχλης με 0,3 λιτρα κ το ηχοσυστημα με 0,2 λιτρα. Ασε που στην πολη ειναι αντι-οικολογικο να κυκλοφορεις με κλιματισμο. Κ συ εισαι φουλ οικολογος ετσι δεν ειναι; Ειδικα οταν κανει καλο κ στην τσεπη!
- Πηγη ΑΝΑ-ΜΠΑ