Επισκέπτης έγραψε:Άκου φίλε ... Όταν σχεδιάζεις ένα ηλεκτρικό κύκλωμα και το δημοσιοποιείς , πρέπει να γνωρίζεις ότι έχεις την ευθύνη για την ορθότητά του !
Κάπου πιο πάνω γράφεις να βάλουμε διομισάρι καλώδιο , αλλά κάνει και το ενάμισυ . Το ένα από το άλλο έχουν τεράστια διαφορά ...
Κατόπιν βάζεις μία δεκάρα ασφάλεια σε ένα κυκλωματάκι πηνείου - ρελέ , που ζήτημα να τραβάει 100mA στο σύνολο . Αν φθαρούν ή υπερθερμανθούν τα καλώδια του κυκλώματος το οποίο δουλεύει σε mA , πόσο εύκολα θα καεί μία ασφάλεια 10 Α ? Πολύ δύσκολα , με κίνδυνο να συμβεί το κακό !Για αυτό όταν σχεδιάζουμε ένα κυκλωματάκι , υπολογίζουμε το ρεύμα που θα διαρρέει τον κάθε αγωγό και βάζουμε μία ασφάλεια κατά 30-50% μεγαλύτερη , για να καεί εύκολα σε δεδομένη στιγμή ! Ένα λεπτό καλωδιάκι που χρειάζεσαι για να οπλίσεις το ρελέ και να ανάψεις το λαμπάκι , μπορεί να γίνει αντίσταση , να κοκκινίσει και να πάρεις φωτιά και η ασφάλεια των 10 Α να μην έχει ακόμα καεί ! :wink:
ok :wink:
Υπολογισμός της μέγιστης επιτρεπόμενης θερμικής φόρτισης αγωγών και καλωδίων χαμηλής τάσης κατά το πρότυπο ΕΛΟΤ HD384.5.523
Βιβλιογραφία: Πέτρου Ντοκόπουλου "Ηλεκτρικές εγκαταστάσεις καταναλωτών" σύμφωνα με το νέο πρότυπο ΕΛΟΤ HD384
Άρθρο 7.4, πίνακας 7.4 και για θερμοκρασία περιβάλλοντος εγκατάστασης 30oC
Διατομή 1,5mm2 αντοχή 18,5Α
Διατομή 2,5mm2 αντοχή 25Α
Θες και συντελεστή διόρθωσης λόγω αυξημένης θερμοκρασίας χώρου μηχανής, είτε αεραγωγών καλοριφέρ? Πολλαπλασίασε την κάθε τιμή επί 0,71 από πίνακα 7.5 (για 50oC, τι στο καλό σάουνα θα κάνεις το εσωτερικό του αυτοκινήτου?)
Έτσι έχουμε:
Διατομή 1,5mm2 αντοχή 13,13Α
Διατομή 2,5mm2 αντοχή 17,75Α
Το καλώδιο δεν παθαίνει τίποτα, η ασφάλεια θα καεί, το πολύ να καεί και το πηνίο του ρελέ και να αναγκαστείς να το αλλάξεις
Καλύφθηκες τώρα?

Τώρα εσύ, θες να βάλεις 0,75mm2 καλώδιο και να 0,1Α ασφάλεια? Βάλε, δεν έχω πρόβλημα
