Σχεση ροπης

Γενικές ερωτήσεις για τα αμάξια μας, που δεν είναι σχετικές με κάποια από τις αντίστοιχες ενότητες

Δημοσίευσηαπό Επισκέπτης » Πέμ Φεβ 26, 2009 2:16 pm

Κατ'αρχην παμε στους ορισμους:
Χιαστι: οταν μενουνε διαγωνια 2 τροχοι στον αερα.
Μπλοκε: Διαφορικο με μονιμο ποσοστο εμπλοκης.
lsd: Διαφορικο περιορισμενης ολισθησης που φτανει μεχρι καποιο ποσοστο.

Κατα συνεπεια, μπλοκε κ lsd ΔΕΝ ειναι το ιδιο, γιατι το μεν πρωτο ειναι μονιμα κλειδωμενο σε καποιο ποσοστο, πχ 50% δλδ μια περιστροφη του ενος τροχου ισουτε με 2 του αλλου, ενω το lsd ειναι ελευθερο κ πατιναρωντας εμπλεκει κ κλειδωνει μεχρι καποιο ποσοστο.

Το Lsd λειτουργει με απλα λογια ως εξης: οταν κ οι 2 τροχοι εχουνε ροπη κ ξαφνικα ο ενας μεινει στον αερα κλειδωνει κ λειτουργει "σαν" μπλοκε με μεγιστο το ποσοστο εμπλοκης του. Στα feroza terios το συνηθες ειναι 50% (φτανει κ μεχρι 70%)
Αν ομως ακινητοποιηθεις μεσα σε χιαστι, οπου η ροπη στους τροχους ειναι μηδενικη τοτε ελευθερωνει κ δεν ξανακλειδωνει ποτε.....
Ειναι σαν να σου επιτρεπει μονο μια προσπαθεια για μικρο χρονικο διαστημα.
Αυτο που λιγοι ξερουνε ειναι οτι για να παραμεινει μπλοκαρισμενο το lsd πρεπει να εχεις σταθερο (ισως κ να χρειαστει να μειωσεις το γκαζι) γιατι αν πατησεις παραπανω η ροπη ξεπερναει το ποσοστο εμπλοκης του κι αυτο απελευθερωνει.....

Εαν ενα αμαξι δεν εχει κεντρικο κλειδωμα τοτε με εναν τροχο στον αερα εισαι ακινητος.
Αν εχει κεντρικο κλειδωμα κ ελευθερα διαφορικα ακινητοποιησαι σε χιαστι.
Αν εχεις κεντρικο κλειδωμα κ πισω lsd τοτε στις περισσοτερες φορες δεν ακινητοποιησαι μεσα σε χιαστι!! Γιατι ο ενας πισω τροχος που εχει προσφυση μεσω το lsd θα κινησει το αμαξι αρκετα για να προχωρησεις απο το χιαστι!!
Επισκέπτης
 

Δημοσίευσηαπό panoshm » Πέμ Φεβ 26, 2009 2:27 pm

Επισκέπτης έγραψε:στις περισσοτερες φορες δεν ακινητοποιησαι μεσα σε χιαστι!! Γιατι ο ενας πισω τροχος που εχει προσφυση μεσω το lsd θα κινησει το αμαξι αρκετα για να προχωρησεις απο το χιαστι!!

Σε περίπτωση χιαστή με "λιγουλάκι" κατηφόρα ή "λιγουλάκι" σπρώξιμο από εξωγενή παράγοντα (συνοδηγό-γυναικόπαιδά μας) :wink: γιατί (για να μεταφέρω την κουβέντα από το topic του Μπάκα....
Επισκέπτης έγραψε:κ αν δεν το πιστευεις ελα μια βολτα να σου δειξω πως δουλευει.

Επιφυλάσομαι για πραγματοποίηση της πρότασης....
Επισκέπτης έγραψε:Απο μαμας μπλοκαρει 50% κ με καταλληλες βαλβολινες αν το ζορισεις κ σφιξει μπορει να φτασει κ το 70%.

Δηλαδή (να υπολογίσω... 50% διά δύο λόγω του κεντρικού μπλοκέ που πάει χαμένο, 25% ή με "άλλες" βαλβολίνες 70% διά δύο=35%) από 25% έως 35% της δύναμης του κινητήρα στην μία πίσω ρόδα (γιατί LSD μπροστά δεν έχετε έτσι?) μπορεί να κινήσει το αυτοκίνητο?????? :shock: Τι έχετε ρε παιδιά???? 5000cc Diezel??? :lol: :lol: Πραγματικά ΔΕΝ έχω εμπειρία σε off road και προσπαθώ να μάθω από τους άλλους, από εκδρομές που ΘΑ κάνω και από τους υπολογισμούς μου σαν σκεπτόμενος νέος...
Επισκέπτης έγραψε:Στα χιαστι τα κλασσικα που θες μιση περιστροφη του τροχου για να περασεις ναι κανει θαυματα.... αρκει να μην ακινητοποιηθει το αμαξι.
Οποτε ναι το παλικαρι εχει δικιο κ αν δεν το πιστευεις ελα μια βολτα να σου δειξω πως δουλευει.

Θέλω σε εκδρομή να το δω. :D :D
GV2.0 5D Freestyle 07/'05,AVM,Ποδιές,5xFF50HELLA,Lovato smart ExR Premium,Nuvi1490Τ,Montana650,Midland220
Άβαταρ μέλους
panoshm
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 30502
Εγγραφή: Τρί Δεκ 23, 2008 2:33 pm
Λάστιχα: Geolandar M/T G003
Διάσταση ελαστικών: 205/80/16
Suspension: MAD/KYB +12cm
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: O γεωαναφερόμενος ή αλουμινοποδιάς!
Name: Πάνος

Δημοσίευσηαπό Επισκέπτης » Πέμ Φεβ 26, 2009 2:55 pm

panoshm έγραψε:
Επισκέπτης έγραψε:Απο μαμας μπλοκαρει 50% κ με καταλληλες βαλβολινες αν το ζορισεις κ σφιξει μπορει να φτασει κ το 70%.

Δηλαδή (να υπολογίσω... 50% διά δύο λόγω του κεντρικού μπλοκέ που πάει χαμένο, 25% ή με "άλλες" βαλβολίνες 70% διά δύο=35%) από 25% έως 35% της δύναμης του κινητήρα στην μία πίσω ρόδα (γιατί LSD μπροστά δεν έχετε έτσι?) μπορεί να κινήσει το αυτοκίνητο?????? :shock: Τι έχετε ρε παιδιά???? 5000cc Diezel??? :lol: :lol: Πραγματικά ΔΕΝ έχω εμπειρία σε off road και προσπαθώ να μάθω από τους άλλους, από εκδρομές που ΘΑ κάνω και από τους υπολογισμούς μου σαν σκεπτόμενος νέος...


Ο συνειρμος που κανεις παραπανω ειναι ακυρος.
Η δυναμη το μοτερ μοιραζεται 50-50 απο το κεντρικο κλειδωμα.
Το 50% της δυναμης που φτανει πισω με ελευθερο διαφορικο παει μονο στον ενα τροχο οταν εισαι σε χιαστι, ο οποιος σπινιαρει ακατασχετα κ σου ακινητοποιει το αμαξι.
Με το lsd αυτη η δυναμη που φτανει πισω μοιραζεται κατα ενα ποσοστο στους 2 τροχους κ σου κινει το αμαξι ανετα.

Να στο πω λιγο διαφορετικα..... ετσι οπως το λες εσυ για να το καταλαβεις
Το αμαξι σου που ειναι πχ 90 αλογα στο μεγιστο της ροπης του.... στις 1.000στροφες που ξεκινας στο φαναρι ειναι 30 αλογα κ ομως επιταχυνει κ κινειται ανετα. τα 30 αλογα χοντρικα μοιραζονται στους 2 αξονες δλδ 15 μπρος κ 15 πισω κι ομως εσυ επιταχυνεις μια χαρα απο σταση! Στο μεγιστο της δυναμης σου τοσα εχεις κ σε μια ροδα μεσα στο χιαστι αν εχεις lsd!!!
Γιατι λοιπον εκει να μην πιστευεις οτι κινειται ανετα κ να χρειαζεται περισσοτερα κυβικα η δυναμη??

Υ.Γ. 1 Ολο το παραπανω ειναι μπακαλικη κ το γραφω για να σου δειξω οτι κ η ελαχιστη ροπη αρκει για να κινηθει το αμαξι. Μην αρχισετε τις ντοματες.....

Υ.Γ. 2 Δεν σε κινει κ δεν σε επιταχυνει η ιπποδυναμη αλλα η ροπη!!
Γι'αυτο κ βαζεις τα κοντα κ τους μειωτηρες στα κορωνοπηνια για να κατεβασεις την ροπη οσο το δυνατον ποιο χαμηλα......

Υ.Γ.3 Αν δεις αμαξι με ελευθερο διαφορικο δεν πα να ναι 18.000κιυβικα μπορει να ακινητοποιηθει σε χιαστι ευκολα, ενω ενα αλλο απλο 1.600 με ενα lsd να περασει σχετικα ευκολα!

Υ.Γ. 4 θα σου πω ενα απλο παραδειγμα για να καταλαβεις.... οταν ειχαμε παει Ατταρτ κ παιζαμε εδειχνα σε εναν φιλο μου πως δουλευει το lsd. Το παλικαρι γραφει εδω, ας σου πει τι κανει αυτο το πραγματακι.....
Την στιγμη που περναγα τα τσιμεντα που ειναι διαδοχικα χιαστι, κατεβηκε ενα παλικαρι απο πανω κ με ρωτησε "εχει μπλοκε το αμαξι??"
Οποτε μενει να σε κανω ενα γυρω με το αμαξι σου κ ενα με το αμαξι μου να δεις τι και πως.....
Επισκέπτης
 

Δημοσίευσηαπό Επισκέπτης » Πέμ Φεβ 26, 2009 3:04 pm

ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ έγραψε:Η απορια μου παντως για την αναλογια 47/53 δεν λυθηκε.


Διατηρω μια επιφυλαξη γι αυτο που θα σου πω αλλα καπως ετσι ειναι:
Αν το κεντρικο κλειδωνει με καδενα οπως στο δικο μας τοτε ειναι 50-50. Γι αυτο κ τα σκορτσαρισματα ειναι εντονα σε επιτοπου στροφες.
Αν ειναι τυπου lsd το κεντρικο τοτε εχει ενα μικρο ποσοστο διαφορας της ροπης σε πισω κ μπροστα αξονα για να μπορεσει να καλυψει την μεγαλυτερη αποσταση που τινει να διανυσει ο μπροστα αξονας.
Ελπιζω να σε καλυψα....
Επισκέπτης
 

Δημοσίευσηαπό panoshm » Πέμ Φεβ 26, 2009 3:18 pm

Επισκέπτης έγραψε:Με το lsd αυτη η δυναμη που φτανει πισω μοιραζεται κατα ενα ποσοστο στους 2 τροχους κ σου κινει το αμαξι ανετα.

Είδεις που δεν είναι άκυρος ο συνειρμός? 50% διά το ποσοστό του LSD πόσο κάνει? 25% έως 35%. Στο "άνετα" έχουμε διαφωνία.
Επισκέπτης έγραψε:Στο μεγιστο της δυναμης σου τοσα εχεις κ σε μια ροδα μεσα στο χιαστι αν εχεις lsd!!!
Δεν έχεις τόσα... έχεις 15άλογα διά 2=7,5 (στο LSD 50%) έως 15άλογα διά 1,25=12 (στο LSD 70%). Σωστά?
Επισκέπτης έγραψε:Υ.Γ. 1 Ολο το παραπανω ειναι μπακαλικη κ το γραφω για να σου δειξω οτι κ η ελαχιστη ροπη αρκει για να κινηθει το αμαξι. Μην αρχισετε τις ντοματες.....

Υ.Γ. 2 Δεν σε κινει κ δεν σε επιταχυνει η ιπποδυναμη αλλα η ροπη!!
Γι'αυτο κ βαζεις τα κοντα κ τους μειωτηρες στα κορωνοπηνια για να κατεβασεις την ροπη οσο το δυνατον ποιο χαμηλα......

Υ.Γ.3 Αν δεις αμαξι με ελευθερο διαφορικο δεν πα να ναι 18.000κιυβικα μπορει να ακινητοποιηθει σε χιαστι ευκολα, ενω ενα αλλο απλο 1.600 με ενα lsd να περασει σχετικα ευκολα!

Υ.Γ. 4 θα σου πω ενα απλο παραδειγμα για να καταλαβεις.... οταν ειχαμε παει Ατταρτ κ παιζαμε εδειχνα σε εναν φιλο μου πως δουλευει το lsd. Το παλικαρι γραφει εδω, ας σου πει τι κανει αυτο το πραγματακι.....
Την στιγμη που περναγα τα τσιμεντα που ειναι διαδοχικα χιαστι, κατεβηκε ενα παλικαρι απο πανω κ με ρωτησε "εχει μπλοκε το αμαξι??"
Οποτε μενει να σε κανω ενα γυρω με το αμαξι σου κ ενα με το αμαξι μου να δεις τι και πως.....

1. Τις ντομάτες σε μένα θα τις πετάξουν στο τέλος όχι σε σένα... πιο μπακάλης από μένα δεν υπάρχει!!
2. ΔΕΝ έχετε κοντά όμως ή κάνω λάθος? Συγχώρεσέ με αν ναι...
3. Σωστή και επαυξάνω!!
4. Σε αυτή τη πίστα θέλω από καιρό να παώ αλλά οι υποχρεώσεις δεν με έχουν αφήσει ακόμα... ελπίζω να κανονίσουμε μια ομαδική αποστολή εκεί να παίξουμε και να μάθουμε "τα μάλα".... :D :D :D
GV2.0 5D Freestyle 07/'05,AVM,Ποδιές,5xFF50HELLA,Lovato smart ExR Premium,Nuvi1490Τ,Montana650,Midland220
Άβαταρ μέλους
panoshm
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 30502
Εγγραφή: Τρί Δεκ 23, 2008 2:33 pm
Λάστιχα: Geolandar M/T G003
Διάσταση ελαστικών: 205/80/16
Suspension: MAD/KYB +12cm
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: O γεωαναφερόμενος ή αλουμινοποδιάς!
Name: Πάνος

Δημοσίευσηαπό Επισκέπτης » Πέμ Φεβ 26, 2009 3:37 pm

panoshm έγραψε:
Επισκέπτης έγραψε:Στο μεγιστο της δυναμης σου τοσα εχεις κ σε μια ροδα μεσα στο χιαστι αν εχεις lsd!!!


Δεν έχεις τόσα... έχεις 15άλογα διά 2=7,5 (στο LSD 50%) έως 15άλογα διά 1,25=12 (στο LSD 70%). Σωστά?


Λαθος!! Στο μεγιστο της δυναμης σου εχεις 90 αλογα απο τα οποια 45 πανε μπρος κ 45 πισω.... δια το ποσοστο του lsd (αν το θες ετσι) πες 20 ανα ροδα......
Αλλα για να καταλαβεις την σχεση μεγεθων γιατι μαλλον κ αυτο το νουμερο σου φαινεται μικρο, φαντασου οτι ενα παπακι 50αρι ειναι καπου 3αλογα σε μια ροδα κ κινει το βαρος του +2ατομα ανετα δλδ καπου στα 200-250 κιλα.... αν φανταστεις οτι ενα αμαξι ειναι 1τοννος + δλδ 5-6 φορες πανω το βαρος, τοτε 3Χ6=18 αλογα αναλογικα για να κινηθει εξ ισου ευκολα!
Κ πιστεψε με κινειται ΕΥΚΟΛΑ.

1. Ρε εχουμε να φαμε ντοματα σου λεω....
2. ΕΝΝΟΕΙΤΑΙ οτι το feroza εχει κοντα! Δεν νοειται τζιπ χωρις κοντα.....
(το terios βεβαια δεν εχει κ ειναι ισως το μονο σημειο που υστερει. Το σωζει δε το κοντο σασμαν.....)
3. .....
4.ειναι ενα καλο σχολειο για να δεις πως δουλευουνε μερικα πραγματακια.... αλλα οπως λεει κι ενας φιλος μου "ανεβα στο βουνο να σε κανω αντρα!!" :lol:
Κανονισε παντως οταν παμε να ερθεις να δεις το lsd απο κοντα να αλλαξεις γνωμη....
Επισκέπτης
 

Δημοσίευσηαπό elpa02 » Πέμ Φεβ 26, 2009 3:37 pm

γηικ
elpa02
4x4 Xtreme member
4x4 Xtreme member
 
Δημοσιεύσεις: 238
Εγγραφή: Τετ Δεκ 10, 2008 8:22 pm
Τοποθεσία: Γερακας
Λάστιχα: Latitude Cross
Suspension: Mama
cb: Ναι
Name: Ηλίας

Δημοσίευσηαπό Επισκέπτης » Πέμ Φεβ 26, 2009 3:39 pm

elpa02 έγραψε:γηικ


Κατατοπιστικοτατος!
Τα ειπες ολα κ με καλυψες.... :lol: :lol: :lol:
Επισκέπτης
 

Δημοσίευσηαπό panoshm » Πέμ Φεβ 26, 2009 3:48 pm

Επισκέπτης έγραψε:φαντασου οτι ενα παπακι 50αρι ειναι καπου 3αλογα σε μια ροδα κ κινει το βαρος του +2ατομα ανετα δλδ καπου στα 200-250 κιλα.... αν φανταστεις οτι ενα αμαξι ειναι 1τοννος + δλδ 5-6 φορες πανω το βαρος, τοτε 3Χ6=18 αλογα αναλογικα για να κινηθει εξ ισου ευκολα!
Κ πιστεψε με κινειται ΕΥΚΟΛΑ.

Τα παπάκια έχουν ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ ΡΟΠΗ!!!! Δεν την έχει κανένας αυτή τη ροπή Μπορούν να μπουν στην κουβέντα και οι μηχανόβιοι να το πούνε και αυτό... Αν είχαμε ροπή αντίστοιχη με του παπιού (σε σχέση με το βάρος εννοώ) θα είχαμε πυραύλους όχι αυτοκίνητα!!!
Επισκέπτης έγραψε:αλλα οπως λεει κι ενας φιλος μου "ανεβα στο βουνο να σε κανω αντρα!!" :lol:

:? :? σεμνά.... μας βλέπουν.... :lol:

Επισκέπτης έγραψε:Κανονισε παντως οταν παμε να ερθεις να δεις το lsd απο κοντα να αλλαξεις γνωμη....

Αν μάθω έγκαιρα πότε θα πάτε, θα το κανονίσω :D
GV2.0 5D Freestyle 07/'05,AVM,Ποδιές,5xFF50HELLA,Lovato smart ExR Premium,Nuvi1490Τ,Montana650,Midland220
Άβαταρ μέλους
panoshm
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 30502
Εγγραφή: Τρί Δεκ 23, 2008 2:33 pm
Λάστιχα: Geolandar M/T G003
Διάσταση ελαστικών: 205/80/16
Suspension: MAD/KYB +12cm
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: O γεωαναφερόμενος ή αλουμινοποδιάς!
Name: Πάνος

Δημοσίευσηαπό Επισκέπτης » Πέμ Φεβ 26, 2009 4:18 pm

Aυτο που λες δεν ισχυει σε καμια περιπτωση ισα ισα που τα παπια κ γενικοτερα οι μηχανες υστερουν σε ροπη λογο μικροτερου βαρους κινουμενων μερων!!

Πχ Το inovva 125cc εχει μολις 1 κιλο ροπης, κ το CBR100RR εχει 11κιλα!!
Νουμερα πολυ μικρα γι αυτο που μπορουνε να κανουνε....
Αν κανεις αναγωγη στα κυβικα κ στα νουμερα θα δεις οτι αν ηταν 1600 κυβικα θα ηταν στα 16-17 κιλα ροπης την στιγμη που το αμαξι μου εχει 13κιλα.....

Αν δεν το δεις στην πραξη οτι κι αν πουμε ειναι μπακαλικη, κ θα μας παρουνε στο ψιλο οσοι διαβαζουνε κ ξερουνε.
Πιστεψε με τη δυναμη πχ του feroza αρκει κ με το παραπανω για να το προχωρησει το lsd να σε βγαλει απο το χιαστι!!
Μενει μονο να το δεις για να πειστεις!
Επισκέπτης
 

Δημοσίευσηαπό panoshm » Πέμ Φεβ 26, 2009 4:25 pm

ok...! Τέλος. Όβερ!! :D
GV2.0 5D Freestyle 07/'05,AVM,Ποδιές,5xFF50HELLA,Lovato smart ExR Premium,Nuvi1490Τ,Montana650,Midland220
Άβαταρ μέλους
panoshm
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 30502
Εγγραφή: Τρί Δεκ 23, 2008 2:33 pm
Λάστιχα: Geolandar M/T G003
Διάσταση ελαστικών: 205/80/16
Suspension: MAD/KYB +12cm
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: O γεωαναφερόμενος ή αλουμινοποδιάς!
Name: Πάνος

Δημοσίευσηαπό elpa02 » Πέμ Φεβ 26, 2009 4:26 pm

Τελικα από οτι εχω διαβασει εδω καταλήγω στο εξής σε ότι αφορά την αρχική απορία του φιλου που άνοιξε το τhread και δεν ξερω αν καλύφθηκε.

Εφοσον το κεντρικό είναι LSD (ψυχεδελεια) και το αυτοκινητο κινειται νορμαλ με ολους τους τροχους σε σταθερό εδαφος η ροπή μοιράζεται ομοιόρφα ως αν ηταν ελευθερο και μονο όταν καποιο διαφορικο αρχιζει να ζηταει περισσότερη ροπή επειδη καποιος τροχος του εχασε την πρόσφυση, η ζήτηση της ροπής θα περιοριστει στο 47/53 με το συστημα σύμπλεξης (πχ δισκοι τριβης) του διαφορικου.
Αρα σε μια πιο ακραια περίπτωση που η μουρη του αυτοκινήτου κρεμασε σε γκρεμο θα εχεις ενα 53 στο πίσω αξονα να σε τραβήξει πίσω με την οπισθεν

Στο χιαστι με μπρος πίσω ελευθερα παρακαλα να δουλεψει το TCS.

Ελπίζω να τα καταλαβα σωστα. φιου!!
elpa02
4x4 Xtreme member
4x4 Xtreme member
 
Δημοσιεύσεις: 238
Εγγραφή: Τετ Δεκ 10, 2008 8:22 pm
Τοποθεσία: Γερακας
Λάστιχα: Latitude Cross
Suspension: Mama
cb: Ναι
Name: Ηλίας

Δημοσίευσηαπό Επισκέπτης » Πέμ Φεβ 26, 2009 4:28 pm

καλα τα συνοψισες..... ετσι ειναι χοντρα χοντρα.....
Επισκέπτης
 

Δημοσίευσηαπό Seagul » Πέμ Φεβ 26, 2009 4:45 pm

8) τα ελεγχόμενα διαφορικά στην ουσία είναι αυτά που... ελέγχουν τον διαφορισμό, σωστά;
Ναι, και εδώ αρχίζει το ενδιαφέρον. Υπάρχουν δύο βασικές κατηγορίες ελεγχόμενων διαφορικών.

Τα διαφορικά περιορισμένης ολίσθησης (Limited slippery differentials ή LSD's) και,

Οι αναστολείς διαφορισμού, αυτόματοι (automatic locking differentials ή auto lockers) ή χειροκίνητοι (manual locking differentials ή manual lockers).

LSD;
Τα LSD υπάρχουν σε διάφορες μορφές. Xρησιμοποιούν θερμοδυναμικά υλικά ή προφορτισμένους δίσκους τριβής ή οδοντωτούς κοχλίες μέσα στο διαφορικό, οι οποίοι πιέζουν ο ένας τον άλλο με ελατήρια, και δημιουργούν κάποια αντίσταση στη διαφορά ταχύτητας περιστροφής μεταξύ των δύο ημιαξονίων, και άρα μεταξύ των τροχών, περιορίζουν δηλαδή τον ελεύθρο διαφορισμό.

Υπάρχουν πολλά διαφορετικά σχέδια διαφορικών LSD, και μερικά από αυτά είναι πραγματικά έργα τέχνης, ίδίως αυτά που χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητα στο WRC. Κάποια από αυτά δίνουν τη δυνατότητα στον οδηγό να ελέγχει το ποσοστό περιορισμού του διαφορισμού, τα περίφημα «έξυπνα» διαφορικά (δηλαδή τα υπόλοιπα διαφορικά είναι χαζά; Τέλος πάντων...)

Το πόση αντίσταση δημιουργούν τα υλικά τριβής εξαρτάται από το υλικό και την προφόρτιση τους, από το πόσο δυνατά πιέζονται μεταξύ τους από τα ελατήρια που τα συγκρατούν. Από την αντίσταση αυτή, και με απόλυτο συντελεστή το 100% ορίζεται και το κατά πόσο το LSD πετυχαίνει να εμποδίσει (πιο σωστά να περιορίσει) τον διαφορισμό.

Αν, για παράδειγμα, μέσω της τριβής που δημιουργείται μεταξύ των δίσκων, καταφέρνει να περάσει το 45% της ροπής που εισέρχεται στο διαφορικό, τότε λέμε κατά συνθήκη ότι αυτό το διαφορικό είναι «45% μπλοκέ». Ο όρος αυτός δεν είναι απόλυτα σωστός, γιατί δεν είναι απόλυτα σαφής, και έχει δημιουργήσει πολλά-πολλά μπερδέματα. Χρησιμοποιείται όμως κατά κόρον, και γι' αυτό τον αναφέρω.

Το LSD στην πράξη
...Είναι μακράν η καλύτερη επιλογή για γρήγορο χώμα, βοηθάει σε light off road, είναι "λίγο" σε extreme συνθήκες.

'Ολα τα 4Χ4 που τρέχουν σε αγώνες ταχύτητας μπορούν να επωφεληθούν τα μέγιστα αν τη διαχείριση της ροπής του μοτέρ έχουν αναλάβει διαφορικά περιορισμένης ολίσθησης. Ο λόγος είναι ότι, σε αντίθεση με τα lockers, η συμπεριφορά του LSD αλλάζει ανάλογα με το γκάζι, με το πόση ροπή στέλνει ο οδηγός στο διαφορικό. 'Aλλο το 45% της ροπής ενός αγωνιστικού μοτέρ στις 2500 στροφές και άλλο το 45% της ροπής του ίδιου μοτέρ στις 5500 στροφές. Γι' αυτό στην καθομιλουμένη λέμε ότι «με τα γκάζια σφίγγουν τα μπλοκέ».

Εκτός δρόμου το LSD βοηθάει, σε σχέση με ένα ανοικτό διαφορικό, αλλά σε extreme συνθήκες είναι απελπιστικά "λίγο". Για να καταφέρει να βοηθήσει, πρέπει ο οδηγός να χειριστεί το γκάζι πολύ επιθετικά, με όλα τα πιθανά μειονεκτήματα, και πάλι χωρίς εγγυημένο αποτέλεσμα. Γιατί συμβαίνει αυτό;

Σε κλειστά, τεχνικά κομμάτια, το όχημα δέχεται ακραίες διαγώνιες φορτίσεις. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι τροχοί του ίδιου άξονα να έχουν εξίσου ακραίες διαφορές στο μεταξύ τους grip, ανάλογα φυσικά με το πάτημα του οδηγού, το μεταξόνιο και τις δυνατότητες της ανάρτησης.

Σε κάθε άξονα λοιπόν, ο τροχός που κυρίως αναλαμβάνει το έργο της προώθησης του οχήματος προς τα εμπρός είναι ο "συμπιεσμένος", ενώ ο απέναντι, ο "κρεμασμένος", ακόμη και αν έχει επαφή με το έδαφος λόγω καλού πατήματος ή και καλής ανάρτησης, έχει ελάχιστο διαθέσιμο grip. Αν ο άξονας είναι εφοδιασμένος με ανοικτό διαφορικό η ροπή όπως είδαμε έχει την τάση να εκτονωθεί όλη σε σπινάρισμα, μέσω του κρεμασμένου τροχού. Αν έχει LSD, ο ρόλος του είναι να αποτρέψει αυτή την εκτόνωση, μεταφέροντας μέρος της ροπής στον απέναντι, συμπιεσμένο τροχό.

Αν η ροπή που μέσω του LSD περνάει σ' αυτόν τον τροχό, αρκεί για να νικήσει την πρόσφυση, τότε ο τροχός αυτός περιστρέφεται.

Αν όχι, παραμένει ακίνητος, και οι δίσκοι τριβής μέσα στο LSD πατινάρουν.

Αν πάλι η πρόσφυση αυτού του τροχού είναι μεγαλύτερη από την αδράνεια του οχήματος, τότε αυτό κινείται.

Αν όχι, ο τροχός σπινάρει.

Σε τέτοιες περιπτώσεις βοηθούν και τα διαφόρων τύπων traction control, φρενάροντας τον τροχό που δεν έχει πρόσφυση. Δυστυχώς όμως αυτό το κάνουν στιγμιαία, και αφού παρουσιαστεί σπινάρισμα, όχι πριν παρουσιαστεί, ενώ κάποια συστήματα κόβουν και τη ροπή που φτάνει στους τροχούς για να σταματήσουν το σπινάρισμα. Βοηθάει αρκετά, αλλά δεν επιτρέπει στον οδηγό να χειριστεί τα δεδομένα (ροπή & πρόσφυση) όπως θέλει και μπορεί, αν μπορεί. Εξάλλου αυτά τα συστήματα γι' αυτό ακριβώς έχουν φτιαχτεί, για να μην έχει ο ιδιοκτήτης του οχήματος την ευθύνη του χειρισμού αυτών των δεδομένων. Τα διαχειρίζονται μόνα τους και το κάνουν ασφαλέστερα από τον μέσο οδηγό. 'Οπως αντίστοιχα και το ABS, στο φρενάρισμα.

Το σημαντικότερο μειονέκτημα οποιουδήποτε LSD σε σύκριση με ένα ανοικτό διαφορικό, ή με ένα manual locker, σε εκτός δρόμου συνθήκες, είναι ότι εμποδίζει την ελεύθερη λειτουργία του διαφορικού συνεχώς, σε κάποιο ποσοστό. 'Ετσι, σε πλάγιες κλίσεις με χαμηλή πρόσφυση είναι πολύ εύκολο η πρόσφυση να χαθεί ταυτόχρονα στους δύο τροχούς του ίδιου άξονα, και το όχημα να γλιστρήσει προς την φορά της κλίσης, ενώ ένα ανοικτό διαφορικό (ή ένα απενεργοποιημένο locker) θα εκτόνωνε την ροπή μέσω του ενός τροχού, και ο απέναντι θα παρέμενε ακίνητος, αποτρέποντας πιθανόν το γλίστημα. Τα στενά ορεινά περάσματα, με το χιόνι να έχει κλίση πάντα προς τα έξω, που τόσο συχνά συναντάμε στην Ελλάδα τον χειμώνα, είναι πραγματικός εφιάλτης με βαριά οχήματα εφοδιασμένα με LSD, και μπορούν να παρουσιαστούν ακόμη και στην απλούστερη βόλτα, όχι μόνο σε extreme δραστηριότητες. Το πρόβλημα είναι ακόμη πιο έντονο στα αυτόματα lockers, αλλά αυτό θα το δούμε στο τρίτο μέρος, μαζί με όλα τα υπέρ και κατά της λειτουργίας των lockers, αυτόματων ή χειροκίνητων. :wink:
Όταν πετάς ψηλά βλέπεις μακριά
GV 1600 2004 , Yoko Geo G012 215/75/15, ΟΜΕ+Body lift=Δεν το μέτρησα , Εργάτης Smittybilt XRC 8. SXMX MDLK
Άβαταρ μέλους
Seagul
4x4 Xtreme member
4x4 Xtreme member
 
Δημοσιεύσεις: 347
Εγγραφή: Τρί Ιαν 13, 2009 4:57 pm
Τοποθεσία: ΝΕΑ ΠΕΛΛΑ ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ ΠΕΛΛΑΣ

Δημοσίευσηαπό panoshm » Πέμ Φεβ 26, 2009 5:10 pm

Τα άρθρα των Nomad http://www.nomad.gr/articles.html όχι απλά τα έχω διαβάσει... τα έχω "ρουφήξει" και ανυπομονώ να τα δω και στην πράξη... Άσε που τα έχω σώσει ΚΑΙ στο PC μου και τα έχω τυπώσει κιόλας!!!!
Seagul έγραψε:Αν η ροπή που μέσω του LSD περνάει σ' αυτόν τον τροχό, αρκεί για να νικήσει την πρόσφυση, τότε ο τροχός αυτός περιστρέφεται.

Αν όχι, παραμένει ακίνητος, και οι δίσκοι τριβής μέσα στο LSD πατινάρουν.

Αν πάλι η πρόσφυση αυτού του τροχού είναι μεγαλύτερη από την αδράνεια του οχήματος, τότε αυτό κινείται.

Αν όχι, ο τροχός σπινάρει.

Εγώ απλά ισχυρίζομαι ότι στις ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ περιπτώσεις ΔΕΝ φτάνει το LSD
GV2.0 5D Freestyle 07/'05,AVM,Ποδιές,5xFF50HELLA,Lovato smart ExR Premium,Nuvi1490Τ,Montana650,Midland220
Άβαταρ μέλους
panoshm
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 30502
Εγγραφή: Τρί Δεκ 23, 2008 2:33 pm
Λάστιχα: Geolandar M/T G003
Διάσταση ελαστικών: 205/80/16
Suspension: MAD/KYB +12cm
cb: Ναι
Εργάτης: Όχι
Aka: O γεωαναφερόμενος ή αλουμινοποδιάς!
Name: Πάνος

ΠροηγούμενηΕπόμενο

Επιστροφή στο Ερωτήσεις

arahova Τετ Απρ 30, 2025 9:36 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Τετ Απρ 30, 2025 6:59 am Καλημέρα σας.
panagiotis1 Τρί Απρ 29, 2025 7:55 pm Θά ήθελα μια απάντηση αν θά έχει επιτυχία η συγκόλληση τού μπλοκ, αν κάποιος έχει κάνει κάτι αντίστοιχο.
arahova Τρί Απρ 29, 2025 10:54 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Τρί Απρ 29, 2025 7:00 am Καλημέρα σας.
ΣΤΑΥΡΟΣ Δευτ Απρ 28, 2025 7:52 pm Γιορτάζουμε τα 17α γενέθλια μας στην Αγία Μαρίνα στην .
arahova Δευτ Απρ 28, 2025 11:18 am Καλημέρα σε όλους και καλή εβδομάδα.
antonis1627 Δευτ Απρ 28, 2025 6:28 am Καλημέρα σας και καλή εβδομάδα.
arahova Κυρ Απρ 27, 2025 10:49 am Καλημέρα σε όλους και καλή Κυριακή.
antonis1627 Κυρ Απρ 27, 2025 7:17 am Καλημέρα σας
arahova Σάβ Απρ 26, 2025 9:01 am Καλημέρα σε όλους και καλό Σαββατοκύριακο.
antonis1627 Σάβ Απρ 26, 2025 7:25 am Καλημέρα σας και καλό Σαββατοκύριακο.
antonis1627 Παρ Απρ 25, 2025 1:45 pm Τετάρτη 30-4-2025 πάμε για καφεδάκι στον
arahova Παρ Απρ 25, 2025 8:49 am Καλημέρα σε όλους και καλο Π/Σ/Κ.
antonis1627 Παρ Απρ 25, 2025 6:30 am Καλημέρα σας.
arahova Πέμ Απρ 24, 2025 2:36 pm Καλησπέρα σε όλους.
antonis1627 Πέμ Απρ 24, 2025 6:25 am Καλημέρα σας.
arahova Τετ Απρ 23, 2025 5:39 pm Καλησπέρα σε όλους.
antonis1627 Τετ Απρ 23, 2025 6:46 am Καλημέρα σας.
antonis1627 Τρί Απρ 22, 2025 6:33 am Καλημέρα σας.
Γιώργος Κατσαμάκας Δευτ Απρ 21, 2025 8:55 pm Καλησπέρα και καλή εβδομάδα σε όλες και όλους! Χριστός Ανέστη!
arahova Δευτ Απρ 21, 2025 3:22 pm Χριστός Ανέστη και Χρόνια Πολλά σε όλους.
antonis1627 Δευτ Απρ 21, 2025 7:46 am Γιορτάζουμε τα 17α γενέθλια μας στην Αγία Μαρίνα στην .
antonis1627 Δευτ Απρ 21, 2025 6:51 am Καλημέρα σας και καλή εβδομάδα.
makis_V Κυρ Απρ 20, 2025 9:42 am Χρόνια πολλά , Χριστός Ανέστη !
AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide ? Updates every 5 Seconds

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 17 επισκέπτες