Μετά από πολύ καιρό σκέψης και μελέτης και αναζήτησης ολοκλήρωσα και εγώ την αναβάθμιση του ηχοσυστήματος, αλλάζοντας ηχεία μπροστά και πίσω στο Vitara FL.
ΗχείαΓια να μην γράφω πολλά λόγια και σας κουράζω πώς και γιατί κατέληξα στις συγκεκριμένες επιλογές, μπροστά έβαλα τα Eaton PRS 165.2 (με πιάνει ένας οίστρος όταν βλέπω made in Germany

), τα οποία είναι μεσαίο woofer 60/90W με ξεχωριστό tweeter και crossover ενώ πίσω τα Hertz diECi DCX 170.2 ομοαξονικά 50/100W δύο δρόμων.
ΗχομόνωσηΕπίσης "έντυσα" το εσωτερικό και από τις τέσσερις πόρτες με κραδασμο-απορροφητικό υλικό αλουμινίου-βουτυλίου αντίστοιχο του Dynamat, ενώ το κάτω μέρος της κάθε πόρτας (στο ύψος των ηχείων, εκεί που δεν φτάνει το παράθυρο) πρόσθεσα και ένα πιο παχύ, αφρώδες ηχομονωτικό υλικό με πιο λεπτό φύλο αλουμινίου. Με το ίδιο υλικό (το παχύ ηχομονωτικό) έντυσα και το εσωτερικό από τα πλαστικά πάνελ των πίσω πορτών γιατί δεν είχαν τίποτα απολύτως (τουλάχιστον τα μπροστινά πάνελ έχουν μια στοιχειώδη ηχομόνωση από κετσέ).
ΧρόνοςΤην εργασία την έκανα όλη μόνος μου, όχι από οικονομία ή τσιγγουνιά αλλά από μεράκι γιατί μου αρέσει να ασχολούμαι. Η πρώτη μπροστινή πόρτα μου πήρε περίπου 6 ώρες γιατί πήγαινα διερευνητικά και χρειάστηκε να αυτοσχεδιάσω σε αρκετές περιπτώσεις ειδικά στις βάσεις από τα ηχεία, η δεύτερη μπροστινή πόρτα μου πήρε 4 ώρες (ήξερα πλέον πού βαδίζω) και οι δύο πίσω πόρτες από δύο ώρες έκαστη.
ΚόστοςΣυνολικό κόστος για να μην βάζω κουραστικές αναλύσεις, περίπου 300 ευρώ και φυσικά η προσωπική εργασία. Αν θέλει όμως κάποιος μπορώ να τα στείλω και αναλυτικά (υπάρχουν και σε προηγούμενη ανάρτησή μου σε αυτό το νήμα) τι κόστισε το κάθε κομμάτι.
Βαθμός ΔυσκολίαςΤα πλαστικά πάνελ βγαίνουν για πλάκα, πολύ εύκολα. Λίγο προσοχή θέλει στο ξεκούμπωμα των καλωδίων. Επίσης το κλιπ στο τριγωνάκι της πίσω πόρτας έχει κόλπο για να βγει και ξαναμπαίνει χωρίς να ανοίξει μύτη. Η βαρετή και χρονοβόρα δουλειά ήταν το ξεκόλλημα από το νάιλον ώστε να μπορέσει να ξανακολλήσει πάλι στη θέση του. Το τραβάς με προσοχή μέχρι να ξεχειλώσει η μαστίχη και την κόβεις με την λεπίδα στη μέση ώστε η μισή να μένει στην πόρτα και η μισή στο νάιλον. Όταν την ξανακολλάς, την πιέζεις και κολλάνε τα δύο μισά μεταξύ τους. Με λίγη προσοχή το κάνετε να φαίνεται σαν να μην βγήκε ποτέ. Δεν είναι ανάγκη να βγει ολόκληρη, μόνο το πάνω μέρος της και τα πλαϊνά για να έχουμε πρόσβαση στα ανοίγματα της πόρτας.
Η εφαρμογή του ηχομονωτικού ήταν το μεγαλύτερο ζόρι. Είναι δύσκολο να κινηθείς μέσα από τις τρύπες, πρέπει να έχεις μετρήσει πρώτα με πατρόν από απλό χαρτί και να κόψεις μετά ακριβώς την διάσταση που χρειάζεται, να βγάζεις το χαρτί του αυτοκόλλητου σταδιακά για να μην σου κολλάει όπου ακουμπάει, θέλει ζέσταμα με πιστόλι και μετά πίεση με ρολό για να κολλήσει καλά. Στην πρώτη πόρτα με παίδεψε αρκετά, στην τελευταία πήγε πολύ πιο γρήγορα. Α, θα χρειαστείς και μισή μπουκάλα αίμα γιατί αν δεν σε κόψει το αλουμίνιο του μονωτικού (που θα σε κόψει, δεν υπάρχει περίπτωση) θα σε κόψει και η λαμαρίνα της πόρτας που στριμώχνεις τα χέρια σου για να κολλήσεις το αλουμίνιο.
Οι συνδεσμολογίες είναι παιχνίδι, για τα μπροστινά λόγω των crossover θέλει και καλώδια, για τα πίσω δεν χρειάστηκαν ούτε ακροδέκτες, χρησιμοποίησα τους δικούς του βγάζοντας μόνο το πλαστικό της φίσσας.
Οι βάσεις για τα ηχεία ήρθαν μαζί με τα ηχεία από τους γερμανούς, ειδικές για Vitara. Δοκίμασα να χρησιμοποιήσω την εργοστασιακή βάση αλλά είναι ενσωματωμένη με το ηχείο. Την έκοψα αφαιρώντας τον κώνο του ηχείου αλλά έπρεπε να ανοίξω καινούργιες τρύπες και βαρέθηκα και αφού τις είχα χρησιμοποίησα τελικά αυτές που μου έστειλαν.
Τα crossover "έκατσαν" σε ένα ωραίο παταράκι από σκληρό φελιζόλ στο εσωτερικό του πάνελ της κάθε μπροστινής πόρτας που λες και φώναζε "Εδώ είναι η θέση τους". Με ταινία διπλής όψης έχουν κολλήσει αρκετά σφιχτά αλλά βγαίνουν σε περίπτωση που (έξω από εδώ) χρειαστεί να αφαιρεθεί το πάνελ για πρόσβαση στο εσωτερικό της πόρτας. Σκέφτηκα να βάλω φίσσες για να ξεκουμπώνουν γρήγορα (όπως ξεκουμπώνουν οι φίσσες για τα ηλεκτρικά παράθυρα και τους καθρέπτες) αλλά αν διακόπτεις πολλές φορές τα καλώδια του ήχου για να παρεμβάλλεις ενώσεις, αφαιρείς από την ποιότητα.
ΕντυπώσειςΌταν τελείωσα την ηχομόνωση και άρχισα να ανοιγοκλείνω τις πόρτες σκέφτηκα ότι και τελείως μάπα να βγουν τα ηχεία, το αυτοκίνητο αναβαθμίστηκε μόνο και μόνο από την ηχομόνωση. Καταρχήν οι πόρτες βάρυναν κατά περίπου 1,5 κιλό η κάθε μία. Έξι κιλά στο σύνολο το αυτοκίνητο. Δεύτερον, κλείνουν και ακούς ένα βαρύ, σφιχτό ήχο σαν να κλείνει πόρτα αυτοκινήτου και όχι καπάκι δεξαμενής. Και τρίτον με κλειστά παράθυρα αποκόπτεσαι τελείως από το περιβάλλον, στο ρελαντί η μηχανή νομίζω ότι μου έχει σβήσει αν και εδώ δεν είναι και πολύ μεγάλη η διαφορά γιατί το πάθαινα και πρώτα, μηχανή με θάλαμο έχουν κάνει καλή δουλειά στην SUZUKI με την μόνωση.
Τα μπροστινά ηχεία είναι ακριβώς ό,τι περίμενα και ίσως και λίγο παραπάνω. Καθαρός, διαυγής ήχος, ξεχωρίζεις όλα τα όργανα της ορχήστρας και ένταση ικανοποιητική μέχρι και το 24 που γίνεται ενοχλητικά δυνατό (για μένα τουλάχιστον) αλλά πεντακάθαρο χωρίς ίχνος παραμόρφωσης. Τα tweeter κάνουν εξαιρετική δουλειά και τα woofer έχουν ακριβώς όσα μπάσα χρειαζόμουν. Στον ισοσταθμιστή (equalizer) του ηχοσυστήματος τα μπάσα τα έχω περίπου στο +2 και μετά το 22 ένταση που ακούω όταν είμαι μόνος μου, αρχίζει και τρίζει το πλαστικό από το κοντέρ. Οι ψηλές συχνότητες ίσως είναι λίγο παραπάνω από όσο θα ήθελα γιατί άλλαξα την θέση στο crossover να μου δίνουν +3db παραπάνω και μου ακούγεται λίγο ενοχλητικό. Χαμήλωσα τα treble στον ισοσταθμιστή στο -3 και κάπως διορθώθηκε. Θα το δοκιμάσω για λίγο ακόμα και αν δεν μου κάθεται καλά θα αλλάξω το crossover πάλι στο +0db, απλά βαριέμαι να βγάζω πάλι τα πάνελ.
Τα πίσω ηχεία όμως δεν μου έκαναν την χάρη. Μπορεί ο ήχος να καθάρισε, τα μεσαία και τα ψηλά που πριν ήταν ανύπαρκτα τώρα να είναι εκεί και τα ακούς. Τα μπάσα όμως χάθηκαν! Τελείως αναιμικά. Ξαναέβαλα το ένα SUZUKI ηχείο και τα μπάσα όντως ήταν καλύτερα. Τα υπόλοιπα χαμένα σε ένα μουντό, θαμπό συνονθύλευμα συχνοτήτων αλλά τα μπάσα πολύ καλά. Έχω κάνει λοιπόν το εξής παράδοξο. Έχω αφήσει το αριστερό ηχείο της Suzuki και στο δεξί το Hertz. Το αποτέλεσμα είναι ένα καλό μείγμα συχνοτήτων όπου μεσαία και ψηλά έρχονται πεντακάθαρα από δεξιά και μπάσα με καλό "γδούπο" από αριστερά. Όλες τις δοκιμές τις έκανα με το fader όλο πίσω για να μην με επηρεάζουν τα μπροστινά. Με ένα φίλο που μίλησα, μου είπε ότι τα ηχεία (ειδικά για τα μπάσα) χρειάζονται στρώσιμο και με τον καιρό θα μαλακώσουν και θα αρχίσουν να συμπεριφέρονται πολύ καλύτερα, δώσε τους χρόνο. Και αυτό βέβαια θα κάνω γιατί τώρα δεν μπορώ να κάνω και τίποτα άλλο.
Εύχομαι να μην κούρασα (το καλό με τον γραπτό λόγο είναι ότι αν γίνεται κουραστικός απλά διαβάζεις λίγο παρακάτω ή πάς κατευθείαν στο τέλος). Ακολουθούν κάποιες ενδεικτικές φωτογραφίες, υπάρχουν πολλές περισσότερες αν κάποιος φίλος θέλει συγκεκριμένες λεπτομέρειες να δει σε φωτό ή να ρωτήσει, τις στέλνω πολύ ευχαρίστως.