Υγρά Φρένων – Ο Γνωστός Άγνωστος…Με τον όρο υγρό φρένων, εννοούμε ένα υδραυλικό υγρό το οποίο χρησιμοποιείται για την μεταφορά δύναμης στο σύστημα πέδησης (φρένων), όσο και στην μετάδοση πίεσης στο σύστημα συμπλέκτη.
Ένα από τα βασικότερα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας που εφοδιάζουν τα σύγχρονα οχήματα, αποτελεί, χωρίς αμφιβολία το σύστημα φρένων.
Οι κατασκευαστές δίνουν, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, μεγάλη βαρύτητα στο σύστημα φρένων, προσθέτοντας επιπλέον συστήματα όπως το ABS, ESP, ASR, EBS κλπ.
Αν και τον μέσο χρήστη τον απασχολεί η σωστή συντήρηση του αυτοκινήτου που οδηγεί, τα υγρά φρένων είναι το τελευταίο που θα σκεφτεί να αντικαταστήσει πλήρως.
Αυτό συμβαίνει γιατί υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης, ακόμα κι αν τα υγρά φρένων δεν είναι στην καλύτερή τους κατάσταση, ανταποκρίνονται επαρκώς στα απλά φρεναρίσματα.
Στην περίπτωση όμως ακραίων συνθηκών καταπόνησης και φρεναρίσματος για αποφυγή κινδύνου τα δεδομένα αλλάζουν…
Προδιαγραφές Υγρών Φρένων και ΣύστασηΓενικά στην εποχή μας τα υγρά φρένων δεν έχουν σαν βάση, ορυκτά έλαια αλλά κυρίως πολυγλυκόλες (Γλυκολαιθέρες). Δεν χρησιμοποιούμε στα υγρά φρένων νερό ή λιπαντικό.
Στις βασικές ιδιότητες που πρέπει να επιτυγχάνουν είναι η προστασία του υδραυλικού κυκλώματος από την διάβρωση, να λιπαίνουν τα κινούμενα μέρη και να είναι φιλικά προς
τα ελαστομερή (τσιμούχες , ροδέλες, orings...)
Η πίεση που ασκείται στο κύκλωμα πέδησης ξεκινά από 800 psi σε ένα απλό φρενάρισμα και φτάνει μέχρι τα 2.000 psi σε ακραίες καταστάσεις.
Αυτή η πίεση δημιουργεί υψηλές θερμοκρασίες, τέτοιες που δημιουργούν συνθήκες βρασμού εντός του κυκλώματος.
Ανάλογα την προδιαγραφή, ένα υγρό φρένων μπορεί να αντέξει θερμοκρασίες από 200 °C έως περισσότερους 300 °C.
Στις υψηλές θερμοκρασίες το υγρό έχει την τάση να βράζει και μετά να εξατμίζεται, να δημιουργεί δηλαδή φυσαλίδες αέρα, με αποτέλεσμα να προκύπτει
μεγάλη πιθανότητα ολικής αστοχίας στην αποτελεσματικότητα των φρένων, διότι αλλάζει η συμπίεση του υδραυλικού υγρού προς το χειρότερο με αποτέλεσμα
να μεταφέρει λιγότερη δύναμη στα φρένα.
Το υγρό λοιπόν που κυκλοφορεί στο κύκλωμα πέδησης πρέπει να είναι ικανό να αντέχει σε αυτές τις θερμοκρασίες. Πρέπει λοιπόν να αποκλείσουμε το νερό,
αλλά και πολλά από τα γνωστά λιπαντικά.
Τα υγρά φρένων που χρησιμοποιούνται στα σύγχρονα οχήματα, έχουν το μειονέκτημα πάντως ότι έλκουν την υγρασία της ατμόσφαιρας, είναι δηλαδή υγροσκοπικά.
Με την πάροδο του χρόνου μαζεύουν όλο και περισσότερο νερό. Αυτό το νερό μπορεί να αποδειχθεί αιτία προβλημάτων μιας και είναι δυνατό να προκαλέσει
διάβρωση και επιπλέον ανάλογα με το ποσοστό συγκέντρωσης, να χαμηλώσει το σημείο βρασμού.
Για αυτούς τους λόγους στα υγρά φρένων δεν είναι σημαντικό μόνο το υψηλό σημείο βρασμού (Boiling Temperature °C) όταν είναι αυτούσια αλλά και το
σημείο βρασμού με περιεκτικότητα σε νερό 3,5 % (Wet Boiling Point °C)
Τα υγρά που χρησιμοποιούνται ευρέως σήμερα κατατάσσονται με βάση τους όρους που έχει θεσπίσει το Υπουργείο Μεταφορών των Η.Π.Α. (Department of Transportation – D.O.T.)
και αφορούν τις θερμοκρασίες βρασμού των υγρών, τη σύστασή τους καθώς και το ιξώδες τους και είναι αποδεκτοί παγκοσμίως.
Τα υγρά φρένων πρέπει να επιλέγονται πάντα με βάση τις προδιαγραφές που ορίζει ο κατασκευαστής του οχήματος και να καλύπτουν τα ελάχιστα όρια.
Συνήθως χρησιμοποιούνται υγρά φρένων με προδιαγραφές DOT 4 και DOT 5.1 μιας και η προδιαγραφή DOT 3 αφορά παλιά μοντέλα και η προδιαγραφή DOT 5
με βάση τη σιλικόνη δεν είναι ευρέως αποδεκτή σαν λύση από τους κατασκευαστές, διότι δεν είναι συμβατή με το ABS και δεν αναμιγνύεται με άλλους τύπους υγρών.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να έχουμε υπόψη μας ότι η χρησιμοποίηση υγρών χαμηλών προδιαγραφών μπορεί να προκαλέσει προβλήματα αλλά και επίσης η
επιλογή αρκετά υψηλότερης ποιότητας υγρών, μπορεί να προκαλέσει πρόωρη φθορά στα ελαστικά μέρη του υδραυλικού κυκλώματος.

- Υγρά Φρένων.jpg (70.99 KiB) 1919 προβολές
Πηγή: AUTOTEC