από stephos » Δευτ Σεπ 27, 2021 8:31 pm
Η προσωπική μου άποψη είναι οτι δεν πρέπει να έχουμε τέτοια ευλαβική προσήλωση στο τί λέει το βιβλίο σχετικά με τον τύπο λαδιών. Αντιθέτως θα πρέπει να χρησιμοποιούμε την λογική μας σε συνδυασμό με την γνώση μας. Αν δεν την έχουμε (την γνώση) την αναζητούμε. Οι πληροφορίες υπάρχουν παντού.
Ας ξεκινήσουμε λοιπόν με ότι το manual είναι το ίδιο για όλη την Ευρώπη, από την Γαύδο μέχρι το Βόρειο Ακρωτήρι στην Νορβηγία. Γεωπολιτικά τα δύο αυτά μέρη ανήκουν στην ίδια συμμαχία αλλά θερμοκρασιακά ανήκουν σε διαφορετικούς πλανήτες. Αντί η SUZUKI να γράψει ένα manual για κάθε χώρα ξεχωριστά, πήρε ένα μέσο όρο και το έκανε κοινό για όλους. Απλά αλλάζει την γλώσσα.
Από τα πινακάκια που αναρτώνται κατά καιρούς σε αυτό το νήμα αλλά και που υπάρχουν στο εγχειρίδιο, βλέπουμε ότι τα νούμερα με τα χαρακτηριστικά των λιπαντικών (SAE) είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με την ικανότητα του λαδιού μεταβλητής ρευστότητας (multigrade) να αντιδρά στις ακραίες θερμοκρασιακές μεταβολές.
Έτσι το SAE 0W-20 βλέπουμε ότι διατηρεί την ρευστότητά του ακόμα και σε -35 βαθμούς ψύχος ενώ διατηρεί την συνοχή του μέχρι και +30 βαθμούς ζέστη (ρευστότητα και συνοχή χαρακτηριστικά όλων των ρευστών που εκφράζονται με μία λέξη ως ιξώδες ή στο πιο επιστημονικό ως η αντίσταση του κάθε ρευστού στην ροή). Αντίστοιχα το SAE 5W-30 διατηρεί τα χαρακτηριστικά του από -30 έως +35 βαθμούς.
Και έρχομαι λοιπόν στο δια ταύτα, εγώ ο κακομοίρης που ζω στην Αθήνα, που η χαμηλότερη θερμοκρασία που έχει δει ποτέ ήταν -10 βαθμοί το 1934 (!!) ενώ τα 40άρια και τα 45άρια έχουν πλέον γίνει καθημερινότητα κάθε καλοκαίρι, γιατί να πρέπει να ακολουθήσω τις οδηγίες της SUZUKI και να βάλω το λάδι της Νορβηγίας?
Αυτό που κάνω λοιπόν μόλις λήξει η εγγύηση (εννοείται, γιατί μέχρι τότε δεν παίζουμε) είναι να χρησιμοποιώ λάδι 10W-40 (-20 ... +40) που με καλύπτει σε ολόκληρο το φάσμα των θερμοκρασιών της περιοχής που μένω και ποτέ δεν είχα κανένα πρόβλημα όλα αυτά τα χρόνια που το κάνω και τα αυτοκινητάκια μου είναι ευτυχισμένα ακόμα και σε ακραίες συνθήκες καύσωνα που μέχρι και τα υγρά φρένων είναι έτοιμα να βράσουν. Προφανώς κάποιοι φίλοι που μένουν στο Νευροκόπι της Δράμας θα πρέπει να προσαρμόσουν τις προδιαγραφές του λαδιού στις συνθήκες της δικής τους περιοχής ...και πάει λέγοντας.
Για όσους φίλους ανησυχούν δε μήπως γίνει ζημιά στο αυτοκίνητο αν βάλουν 0W-20 αντί για 5W-30 ή τούμπαλιν, σας λέω να μην ανησυχείτε καθόλου. Είναι τόσο απειροελάχιστες οι επιρροές ειδικά σε νορμάλ συνθήκες ζέστης/κρύου εντός του εύρους αντοχής του λαδιού, που το αυτοκίνητο ούτε που θα καταλάβει τη διαφορά.