Τα υγρά των φρένων διαχωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες: DOT 3, DOT 4, DOT 5.1 και DOT 5.
Από χημική άποψη, τα υγρά DOT 3 είναι υγρά με βάση την γλυκόλη και τους αιθέρες γλυκόλης.
Τα υγρά DOT 4, έχουν την ίδια βάση αλλά επιπλέον περιέχουν και βορικούς εστέρες.
Τα υγρά DOT 5.1, έχουν την ίδια βάση με τα υγρά DOT 4.
Τα υγρά DOT 5, έχουν βάση την σιλικόνη.
Η χημική σύνθεση των υγρών DOT 3, DOT 4 και DOT 5.1 είναι υγροσκοπική, προσελκύει δηλαδή και απορροφά υγρασία από τον αέρα.
Η υγρασία (νερό) διαλύεται μέσα στο υγρό φρένων και σιγά σιγά αλλοιώνει την σύνθεσή του.
Γιαυτό και συνιστάται η αλλαγή τους κάθε 2 περίπου χρόνια.
Αντίθετα, τα υγρά DOT 5, λόγω της σύνθεσής τους που βασίζεται στην σιλικόνη, είναι υδροφοβικά, δεν απορροφούν υγρασία από την ατμόσφαιρα και το νερό δεν διαλύεται μέσα τους.
Η διαφορά μεταξύ των κατηγοριών DOT (Department Οf Τransportation) των υγρών φρένων, είναι το σημείο βρασμού που επιτυγχάνουν τόσο "ξηρά" (χωρίς να έχουν απορροφήσει νερό) όσο και "υγρά" (με περίπου 3-4% περιεκτικότητα σε νερό).
Όπως ανέφερε και ο GEORGE.B παραπάνω, για τα υγρά DOT 3, το "ξηρό" σημείο βρασμού είναι τουλάχιστον 205° Κελσίου και το "υγρό" σημείο βρασμού 140°.
To DOT 4 ανεβάζει τον πήχη σε 230°και 155° αντίστοιχα.
To DOT 5.1, 260° και 180°.
Το DOT 5, επίσης 260° και 180°.
Αυτές είναι οι ελάχιστες τιμές. Υπάρχουν υγρά φρένων υψηλής απόδοσης που τις υπερβαίνουν.
Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό, είναι ότι μόνο τα ομοειδή υγρά φρένων είναι εναλλακτά.
Όπως είπε και ο GEORGE.B, μπορούμε δηλαδή να αντικαταστήσουμε τα υγρά DOT 3 με DOT 4 και DOT 5.1, όχι όμως με DOT 5 καθώς, όσο καλά κι αν αδειάσουμε πρώτα το κύκλωμα, τα υπολείμματα του παλιού υγρού φρένων δεν ομογενοποιούνται με το νέο, με απρόβλεπτες συνέπειες.
Μιλάμε βέβαια για αντικατάσταση!
ΔΕΝ συμπληρώνουμε με υγρά φρένων άλλου τύπου απ' αυτά που φοράμε.
