Σχέση μετάδοσης και Βήμα

Γνωριμία με τα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου

Σχέση μετάδοσης και Βήμα

Δημοσίευσηαπό Mastergunner » Κυρ Νοέμ 14, 2010 9:34 am

Διαβάζοντας κανείς τα θέματα στο forum θα δεί τον όρο ¨βήμα¨και ¨γρανάζωμα¨ τι συμαίνουν αυτά;Διαβάστε παρακάτω.
Όπως γνωρίζουμε ο κινητήρας παράγει μια ιπποδύναμη η οποία καλήται,πέραν της κίνησης του οχήματος,να ανταπεξέλθει και σε διάφορους άλλους παράγοντες όπως αναβάσεις,ρυμουλκήσεις,φορτία κτλ.Για το λόγω αυτό οι κατασκευαστές τοποθέτησαν το κιβώτιο ταχυτήτων το οποίο μειώνει ή αυξάνει τη ροπή του κινητήρα ωστε αυτός να ανταπεξέλθει στις όποιες συνθήκες χρειαστεί.Η ροπή αυτή μεταδίδεται μέσω του διαφορικού στους κινητήριοιυς τροχούς οι οποίοι μπορεί να είναι 2 ή 4.Για να γίνει αυτή η μεταφορά τόσο το κιβώτιο όσο και το διαφορικό χρησιμοποιούν τα λεγόμενα γρανάζια.

Γρανάζια : Τα γρανάζια είναι ατσάλινοι ή χαλύβδηνοι δίσκοι οι οποίοι φέρουν στην εξωτερική τους περίμετρο οδόντωση η οποία μπορεί να είναι κάθετη,ελλικοειδή ή τύπου ¨V¨ (σπάνια και μόνο σε ακριβές κατασκευές).Για να λειτουργήσουν όμως κατα την εμπλοκή των δοντιών τους δύο γρανάζια πρέπει να έχουν το ίδιο ¨Βήμα¨ Δηλαδή ίδια απόσταση των δοντιών τους στην περιφέρειά τους ωστε κατά την εμπλοκή το ένα δόντι να μπαίνει μέσα στο άλλο κανονικά.
Άρα Βήμα είναι η απόσταση των κέντρων των δοντιών στην περιφέρεια του γραναζιού.

Όπως προείπα τα γρανάζια αυξομειώνουν τη ροπή εμπλεκόμενα μεταξύ τους αυτή η διαφορά που προκύπτει ονομάζεται ¨σχέση μετάδοσης¨

Σχέση μετάδοσης.jpg
Σχέση μετάδοσης : Η εμπλοκή δύο γραναζιών ίδιου βήματος αλλά διαφορετικού αριθμού δοντιών (άρα και διαμέτρου) αυξάνει ή μειώνει τη ροπή σε δύο άξονες η αύξηση της ροπής γ'ινεται σε βάρος της ταχύτητας περιστροφής
Σχέση μετάδοσης.jpg (53.02 KiB) 5299 προβολές


Στα αυτοκίνητα πλέον χρησιμοποιούνται μόνο ελλικοειδή γρανάζια ενω κάποιες εταιρίες υοθετούν κάθετα μόνο στις όπισθεν.Τα ελλικοειδή γρανάζια προσφέρουν μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής,σταδιακή εφαρμογή των δυνάμεων και λιγότερο θόρυβο.

Πίσω τώρα στη σχέση μετάδοσης ενώς αυτοκινήτου.Είπαμε οτι το κιβώτιο είναι το πρώτο μέρος αύξησης της ροπής μέσω των γραναζιών του.Εκεί κάθε ταχύτητα έχει το δικό της ζεύγος και δημιουργεί την δική της σχέση μετάδοσης η οποία αναγράφεται συνήθως στο βιβλίο του κατασκευαστή.Είναι συμαντηκό να μην υπάρχουν μεγάλες αποκλείσεις στις σχέσεις μετάδοσης των ταχυτήτων ωστε να γίνεται σωστά η μεταφορά.Μεγάλες αποκλείσεις θα φέρουν το ¨κρέμασμα¨ ή το ¨σπάσιμο¨ δηλαδή κατα την αλλαγή το αμάξι δεν θα τραβάει ή θα γεμίζει γρήγορα την ταχύτητα αντίστοιχα.

Γρανάζια κιβωτίου.jpg
Σε όλα τα γρανάζια η οδόντωση είναι ελλικοειδή.Η σχέσεις μετάδοσης είναι σταδιακά αυξανόμενες για ομοιόμορφη μεταφορά της ροπής
Γρανάζια κιβωτίου.jpg (104.98 KiB) 5299 προβολές


Στο κιβώτιο ταχυτήτων υπάρχει συνήθως μια ταχύτητα (συνήθως η 4η ή η 5η) οπου δεν υπάρχει σχέση μετάδοσης δηλαδή δεν παρεμβάλλονται γρανάζια.Αυτό γίνεται διότι αο πρωτεύων άξονας του κιβωτίου συνδέεται απευθείας μς τον δευτερεύων προκειμένου να επιτευχθεί οικονομία,ταχύτητα (σε βάρος της ροπής) και λιγότερος θόρυβος.
Καθώς η ροπή βγαίνει απο το κιβώτιο μεταφέρεται μέσω του κεντρικού άξονα (πισωκίνητα οχήματα*) στον άξονα μετάδοσης οπου εκεί βρίσκεται το διαφορικό.

Διαφορικό.jpg
Διαφορικό.jpg (84.78 KiB) 5299 προβολές


Το διαφορικό,όπως έχει ξαναειπωθεί,μετατρέπει την κίνηση σε γωνιακή δηλαδή την περιστροφή του διαμήκη κεντρικού άξονα στα εγκάρσια ημιαξόνια κίνησης και απο εκεί στους κινητήριους τροχούς.Η γωνιακή μετάδοση είναι η πιο δύσκολη καθώς πρέπει η ροπή να ματαφερθεί κάθετα και πολλές φορές σε άλλο επίπεδο.Η εμπλοκή των γραναζιών ενος διαφορικού είναι ¨επιστήμη¨ καθώς οι ανοχές και το κεντράρισμα γίνεται με ακρίβεια μικρών του χιλιοστού λαμβάνοντας υπόψη την προφόρτιση των γραναζιών (την ασκούμενη πίεση του ένός στο άλλο)

Γωνιακή μετάδοση.jpg
Τυπική γωνιακή μετάδοση ο αριθμός των δοντιών των δύο γραναζιών δημιουργεί σχέση μετάδοσης ανεξάρτητη απο την σχέση μετάδοσης των ταχυτήτων στο κιβώτιο
Γωνιακή μετάδοση.jpg (77.01 KiB) 5299 προβολές


Μετάδοση διαφορικού (σχέδιο).jpg
Η εμπλοκή των γραναζιών ενώς διαφορικού αποτελεί επιστήμη καθώς πρέεπι να μετριθούν και να ληφθούν υπ΄όψη πολλές παράμετροι
Μετάδοση διαφορικού (σχέδιο).jpg (92.38 KiB) 5299 προβολές


Τα διαφορικά φέρουν στα γρανάζια τους ελλικοειδής οδωντώσεις καθώς προσφέρουν
- Μεγαλύτερη επιφάνεια επαφής μεταξύ των δοντιών που συμμένει καλύτερη και πιο ομαλή κατανομή της ροπής
- Αθόρυβη λειτουργία (σε σχέση με τη κάθετη οδόντωση)
- Ευκαίρια στην ελαφριά μετατόπηση του πηνίου προς τα πάνω σε σχέση με την κορώνα για ακόμα μεγαλύτερη επαφή και περιορισμό των δυνάμεων επαφής

Μετάδοση διαφορικού (λεπτομέρια).jpg
Τα πλεονεκτήματα μιας ελλικοειδής οδόντωσης
Μετάδοση διαφορικού (λεπτομέρια).jpg (55.81 KiB) 5299 προβολές
Μετάδοση διαφορικού.jpg
Μετάδοση διαφορικού.jpg (52.32 KiB) 5299 προβολές


Τα δύο γρανάζια της γωνιακής μετάδοσης του διαφορικού ονομάζονται πηνίο ή πηνιό για το γρανάζι του κεντρικού άξονα και κορώνα για το γρανάζι που δένει στο γκρούπ

Πηνιό ή Πηνίο.jpg
Πηνιό ή Πηνίο.jpg (37.98 KiB) 5299 προβολές
Κορόνα.jpg
Κορόνα.jpg (49.26 KiB) 5299 προβολές


Η διαφορά ταχύτητας περιστροφής των δύο αυτών γραναζιών ονομάζεται ¨Σχέση διαφορικού ή Τελική σχέση μετάδοσης διαφορικού μιας και η ροπή μετά το διαφορικό παραμένει σταθερή¨.Η τελική σχέση διαφορικού επίσης αναγράφεται στο βιβλίο του κατασκευαστή.
Έτσι αν κάποιος διαβάσει στο forum οτι κάποιος έχει βήμα 8:41 στο διαφορικό του συμαίνει οτι έχει 8 δόντια στο πηνίο και 41 δόντια στη κορώνα διαιρώντας τα δόντια κορώνας/πηνίου βρίσκει οτι η σχέση μετάδοσης διαφορικού είναι 5,125 δηλαδή για μία περιστροφή της κορώνας απαιτούνται 5,125 περιστροφές του πηνίου.Να ληφθεί υπ΄όψη οτι και το ¨πείραγμα¨ της σχέσης του διαφορικού πρέπει να γίνεται με γνώμωνα τις σχέσεις του κιβωτίου,των ημιαξονίων και γενικά όλων εκείνων των εξαρτημάτων τα οποία θα μεταφέρουν την ροπή καθώς η μεγάλες δυνάμεις στρέψης που θα προκείψουν μπορει να τα καταστρέψουν.
Μεγάλες σχέσεις μετάδοσης δίνουν ροπή εις βάρος πάντα της ταχύτητας περιστροφής (άρα και της τελικής ενός οχήματος) οπότε ξεχάστε τα κοντέρ.
Τα γρανάζια είναι χυτά απο μαντεμί με βαφή για σκληρώτητα και επεξεργασία σε ρεκτιφιέ και τόρνους για φινίρισμα.Υπάρχουν και γρανάζια που κατασκευάζονται σε φρεζες τα οποία όμως είναι για ελαφρυές εργασίες.

*( Στα προσθιοκίνητα οχήματα δεν υπάρχει κεντρικός άξονας μετάδοσης αλλά ένα ζεύγος ίδιων γραναζιών το οποίο μεταφέρει την κίνηση απο το κιβώτιο στο διαφορικό η ίδια οδόντωση στα γρανάζια τους επιτρέπει να περιστρέφονται με την ίδια ταχύτητα άρα η σχέση μετάδοσης είναι 1:1)

:wink:
Κλείσε μέσα σου την Ελλάδα και θα νιώσεις κάθε είδους μεγαλείο

Ένας για Ολους και Όλοι για Έναν (Vitara Club)
Άβαταρ μέλους
Mastergunner
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 6870
Εγγραφή: Κυρ Φεβ 21, 2010 11:36 am
Τοποθεσία: Βροντάδος ΧΙΟΣ
Λάστιχα: FULDA TRAMP 4x4
Suspension: Calmini 3''/OΜΕ
cb: Όχι
Name: Γιώργος

Re: Σχέση μετάδοσης και Βήμα

Δημοσίευσηαπό MAVERICK » Δευτ Νοέμ 15, 2010 2:23 pm

:shock: :shock:
Καταπληκτικό θέμα και αυτό Γεώργιε :clap: :clap:
Ευχαριστούμε :wink:
MAVERICK
 

Re: Σχέση μετάδοσης και Βήμα

Δημοσίευσηαπό chris7gtir » Δευτ Νοέμ 15, 2010 4:18 pm

Αναλυτηκοτατος οπως παντα.Μας καλομαθαινεις Γιωργο
:clap: :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΔΕΝ ΠΟΛΕΜΟΥΝ ΣΑΝ ΗΡΩΕΣ ΑΛΛΑ ΟΙ ΗΡΩΕΣ ΠΟΛΕΜΟΥΝ ΣΑΝ ΕΛΛΗΝΕΣ
Άβαταρ μέλους
chris7gtir
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 4432
Εγγραφή: Πέμ Μαρ 25, 2010 9:18 am
Τοποθεσία: Ισθμος Κορινθου
Λάστιχα: 215-85-16
Suspension: 5"+2" lift
cb: Όχι
Aka: καναλαρχης ή ψηλος
Name: χρηστος

Re: Σχέση μετάδοσης και Βήμα

Δημοσίευσηαπό alexisgon » Δευτ Νοέμ 15, 2010 11:11 pm

Online βιβλιοθήκη τεχνικών θεμάτων λέμε!
:clap: :clap: :clap: :clap:
Σίγουρα υπάρχει λύση,συνεπώς και αποτέλεσμα!
LPG Zavoli -> GV '99 - 5D,Πλύμνες Μile Μarker,Midland Alan 248
It only works for mud... |
alexisgon
4x4 Gold Member
4x4 Gold Member
 
Δημοσιεύσεις: 2065
Εγγραφή: Κυρ Μαρ 08, 2009 12:32 am
Λάστιχα: BF 225/70/16 AT
cb: Ναι
Name: Αλέξης

Re: Σχέση μετάδοσης και Βήμα

Δημοσίευσηαπό ZΗΡΕΙΑ » Παρ Νοέμ 19, 2010 3:20 am

Επιτέλους ζωντανές πληροφορίες και εικόνες και από τα περίφημα πηνεία και κορώνες ... :mrgreen:

Ωραίος ο Γιώργης ! Δώσε υλικό φίλε ! Όταν πιάσει το χιόνι , θα κάθομαι με συντροφιά τζακάκι και τσιπουράκι να διαβάζω ! :mrgreen: :wink:
ZΗΡΕΙΑ
 

Re: Σχέση μετάδοσης και Βήμα

Δημοσίευσηαπό DDesigner » Παρ Νοέμ 19, 2010 4:13 am

alexisgon έγραψε:Online βιβλιοθήκη τεχνικών θεμάτων λέμε!
:clap: :clap: :clap: :clap:


+1000000 :handgestures-thumbup:

Ευχαριστούμεεεεε... :clap: :clap: :clap:
ΚΑΛΑ ΤΙΜΟΝΙΑαααα...ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ...ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΖΩΗ!!!...
Εικόνα
https://www.youtube.com/@ecoDesigner_GF_v6
Άβαταρ μέλους
DDesigner
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 2346
Εγγραφή: Δευτ Οκτ 05, 2009 12:00 am
Τοποθεσία: ΑΘΗΝΑ και σε όλη την Ελλάδα
Λάστιχα: MUD TERREN
Διάσταση ελαστικών: 225/75/16
Suspension: DYI / KIB +8
cb: Ναι
Εργάτης: Ναι
Aka: ECO
Name: Μάκης

Re: Σχέση μετάδοσης και Βήμα

Δημοσίευσηαπό manos12-74 » Σάβ Νοέμ 20, 2010 1:53 am

΄'Σε όλα τα γρανάζια η οδόντωση είναι ελλικοειδή.Η σχέσεις μετάδοσης είναι σταδιακά αυξανόμενες για ομοιόμορφη μεταφορά της ροπής' εδω θα διαφωνησω λεγοντας οτι τα περισοτερα αγωνιστηκα χρησημοπειουν ισια δοντια,γιατι ειναι πολυ πιο ανθεκτικα επιτρεπωντας αλαγη με καρφωτες ταχυτητες στο οριο βεβαια η κατεργασια και η μετρησεις πρεπει να ειναι ακριβης στο δεκατο του χιλιοστου γι'αυτο τα κανει και πανακριβα
Αξίζει φίλε μου να ζεις για ένα όνειρο, κι ας είναι η φωτιά του να σε κάψει.
Άβαταρ μέλους
manos12-74
4x4 Trial Race Member
4x4 Trial Race Member
 
Δημοσιεύσεις: 1188
Εγγραφή: Πέμ Νοέμ 26, 2009 2:27 am
Τοποθεσία: αθηνα κηφισια
Λάστιχα: dunlop grandtrek at
Suspension: mad+ kyb+αποστατες
cb: Όχι
Name: Μανος

Re: Σχέση μετάδοσης και Βήμα

Δημοσίευσηαπό Mastergunner » Σάβ Νοέμ 20, 2010 6:22 am

manos12-74 έγραψε:΄'Σε όλα τα γρανάζια η οδόντωση είναι ελλικοειδή.Η σχέσεις μετάδοσης είναι σταδιακά αυξανόμενες για ομοιόμορφη μεταφορά της ροπής' εδω θα διαφωνησω λεγοντας οτι τα περισοτερα αγωνιστηκα χρησημοπειουν ισια δοντια,γιατι ειναι πολυ πιο ανθεκτικα επιτρεπωντας αλαγη με καρφωτες ταχυτητες στο οριο βεβαια η κατεργασια και η μετρησεις πρεπει να ειναι ακριβης στο δεκατο του χιλιοστου γι'αυτο τα κανει και πανακριβα



[quote="Mastergunner"]Γρανάζια : Τα γρανάζια είναι ατσάλινοι ή χαλύβδηνοι δίσκοι οι οποίοι φέρουν στην εξωτερική τους περίμετρο οδόντωση η οποία μπορεί να είναι κάθετη,ελλικοειδή ή τύπου ¨V¨ .....quote]

Τα ¨ίσια γρανάζια¨ των αγωνιστικών αυτοκινήτων είναι ειδικής κατασκευής.Αν αναφέρεσαι σε F1 είναι απο τιτάνιο/μαγνήσιο ενώ στα ράλλυ απο ατσάλι βαμμένο με ελάφρωμα.Η μεταφορά ροπής φιλτράρεται απο πολύδισκο (συνήθως διπλό) συμπλέκτη ωστε να μην επέρθει το κούρεμα.Φυσικά εδω μιλάμε για συμβατικά οχήματα και όχι αγωνιστικά ή ειδικές κατασκευές αν και οι εταιρίες στους αγώνες σχεδιάζουν το αμάξι βάση των προδιαγραφών των που δίνουν οι μηχνικοί/σχεδιαστές τους και ύστερα απο πολλές δοκιμές.
Κλείσε μέσα σου την Ελλάδα και θα νιώσεις κάθε είδους μεγαλείο

Ένας για Ολους και Όλοι για Έναν (Vitara Club)
Άβαταρ μέλους
Mastergunner
Vitaraclub Platinum Member
Vitaraclub Platinum Member
 
Δημοσιεύσεις: 6870
Εγγραφή: Κυρ Φεβ 21, 2010 11:36 am
Τοποθεσία: Βροντάδος ΧΙΟΣ
Λάστιχα: FULDA TRAMP 4x4
Suspension: Calmini 3''/OΜΕ
cb: Όχι
Name: Γιώργος

Re: Σχέση μετάδοσης και Βήμα

Δημοσίευσηαπό monder » Πέμ Νοέμ 25, 2010 2:03 am

ο λογος που ειναι τα γραναζια με καθετες οχι ισες γραμμες ειναι διοτι στα 1α αυτοκινητα που ηταν ετσι εσπροχναν 1 αξονα προς την 1 μερια του κιβωτιου με αποτελεσμα αυτο να σπαει ειρθε μετα η citroen να φτιαξει το κιβωτιο οπως ειναι σημερα με αντιθετα γραναζια σε γωνια ετσι η συνιστωσα τον δυναμεων να ειναι παντα μηδεν κ να μην σπαει το κιβωτιο μαλιστα το λογκο αυτο σημαινει βαση μηχανολογικου σχεδιου
monder
4x4 newbie member
4x4 newbie member
 
Δημοσιεύσεις: 23
Εγγραφή: Τρί Νοέμ 23, 2010 3:06 pm
Λάστιχα: H/T
Suspension: Mama
cb: Όχι
Name: Kostantinos


Επιστροφή στο Μηχανική ορολογία - Τεχνικές Παρουσιάσεις - Μanuals

arahova Παρ Ιουν 13, 2025 10:56 am Καλημέρα σε όλους και καλό Π/Σ/Κ.
antonis1627 Παρ Ιουν 13, 2025 6:41 am Καλημέρα σας.
antonis1627 Πέμ Ιουν 12, 2025 6:38 am Καλημέρα σας.
arahova Τετ Ιουν 11, 2025 4:10 pm Καλησπέρα σε όλους.
antonis1627 Τετ Ιουν 11, 2025 6:48 am Καλημέρα σας.
arahova Τρί Ιουν 10, 2025 12:01 pm Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Τρί Ιουν 10, 2025 6:53 am Καλημέρα σας.
arahova Δευτ Ιουν 09, 2025 11:04 am Καλημέρα, καλή εβδομάδα και καλή φώτιση σε όλους.
antonis1627 Δευτ Ιουν 09, 2025 6:36 am Καλημέρα σας και καλή εβδομάδα.Χρόνια πολλά
antonis1627 Κυρ Ιουν 08, 2025 8:23 am Καλημέρα σας.
arahova Σάβ Ιουν 07, 2025 10:34 am Καλημέρα σε όλους και καλό τριήμερο.
antonis1627 Σάβ Ιουν 07, 2025 7:02 am Καλημέρα σας και καλό τριήμερο.
antonis1627 Παρ Ιουν 06, 2025 12:59 pm Τετάρτη 11-6-2025 πάμε για καφεδάκι στην Πεντέλη στον .
arahova Παρ Ιουν 06, 2025 10:03 am Καλημέρα σε όλους και καλό Π/Σ/Κ.
antonis1627 Παρ Ιουν 06, 2025 6:38 am Καλημέρα σας.
LEMON Πέμ Ιουν 05, 2025 7:51 am Καλημέρα σας πουλάκια μου
antonis1627 Πέμ Ιουν 05, 2025 6:39 am Καλημέρα σας.
arahova Τετ Ιουν 04, 2025 8:58 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Τετ Ιουν 04, 2025 6:45 am Καλημέρα σας.
arahova Τρί Ιουν 03, 2025 11:44 am Καλημέρα σε όλους.
antonis1627 Τρί Ιουν 03, 2025 6:36 am Καλημέρα σας.
arahova Δευτ Ιουν 02, 2025 9:03 am Καλήμερα σε όλους και καλή εβδομάδα.
antonis1627 Δευτ Ιουν 02, 2025 6:36 am Καλημέρα σας και καλή εβδομάδα.
antonis1627 Κυρ Ιουν 01, 2025 6:47 am Καλημέρα σας και καλό μήνα.
arahova Σάβ Μάιος 31, 2025 10:09 am Καλημέρα σε όλους και καλό Σαββατοκύριακο.
AJAX Chat © 2007 StarTrekGuide ? Updates every 5 Seconds

Μέλη σε σύνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης